Blog.

Een uitgesproken mening? Die heb ik. En die mening steek ik niet onder stoelen of banken. Anderen omschrijven mij dan ook wel als recht voor z’n raap. Ik noem het zelf: duidelijk en eerlijk. Mijn blogs gaan over wat ik ergens van vind, wat ik beleef en wat ik verwacht in de wondere wereld van woorden.

Storytelling is een krachtige vorm van tekstpsychologie

Storytelling is precies wat de naam suggereert: je vertelt een verhaal. En het mooie is dat het vertellen van verhalen de meest natuurlijke vorm van communicatie is. Zo werkt storytelling: zodra een verhaal een blijvende indruk maakt wordt het opgeslagen. Lees in dit blog wat het effect van storytelling is op ons brein.

Lees meer

HET IS ER! MIJN DERDE BOEK: TEKST WERKT.

Afgelopen jaar heb ik hard gewerkt aan mijn derde boek ‘Tekst werkt’. Nu is het ein-de-lijk zover: het boek is af en de inkt is (net) droog. De drukker leverde pallets vol handboeken af bij mijn magazijn in Almere. Hoe het zo kwam dat ik 392 pagina’s vol schreef over tekst binnen recruitment en hr? Ik neem je graag mee in mijn verhaal.

Lees meer

Sla de juiste tone of voice aan

De tone of voice is de manier waarop je jouw doelgroep aanspreekt in uitingen. Daarbij gaat het niet alleen om wat je opschrijft. Het gaat er (vooral) om hóé je iets opschrijft. Daarbij is de voice de stem van jou als organisatie. Deze is altijd hetzelfde en klinkt helder en duidelijk. De tone varieert per doel, doelgroep en kanaal.

Lees meer

Eenheid als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Erbij willen horen. Iedereen kent het gevoel dat je ergens bij wilt horen. Dat begon al als kind dat je gekozen wilde worden bij gym. Werd je overgeslagen? Dan voelde je jezelf een buitenstaander. Eenmaal volwassen en actief in de ‘werkende wereld’ is dat niet anders. Een zogeheten wij-gevoel speelt in op de behoefte om erbij te horen. Die behoefte is zo groot dat -na jarenlang onderzoek- Cialdini zijn theorie uitbreidde met het zevende beïnvloedingsprincipe: eenheid.

Lees meer

Wederkerigheid als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Voor wat, hoort wat.’ In ons onbewuste keuzeproces speelt deze gedachte een grote rol. Sterker nog, het principe van wederkerigheid is zo sterk dat het samengaat met een gevoel van verplichting. We zijn van nature geneigd iets terug te doen of te geven als een persoon of een bedrijf iets aan ons geeft. Binnen wervende teksten moet je wederkerigheid trouwens niet [...]

Lees meer

Commitment en consistentie als beïnvloedingsprincipe bij vacatureteksten

Stel… je ontmoet iemand in het café. Al binnen 1 minuut na die eerste ontmoeting gaat degene voor je op de knieën. De kans dat jouw antwoord op het huwelijksaanzoek ‘nee’ luidt is groot. Er moet eerst gebouwd worden aan de relatie, waarin je continu wordt bevestigd dat het goed zit. Is de commitment er, dan ben je veel eerder bereid om ‘ja’ te zeggen. En ook op alle

Lees meer

Sympathie als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Van wie neem je eerder iets aan? Van je beste vriend(in) of van je ergste vijand? Als we mensen aardig vinden dan zijn we geneigd ze eerder te vertrouwen, te geloven en meer te gunnen. Sympathie is een van Cialdini’s 7 principes waarmee je het onbewuste brein kunt beïnvloeden. Want krijg je van iemand een compliment? Heb je iets gemeen met je gesprekspartner? Dan volg

Lees meer

De 8 meestgemaakte fouten in offerteteksten

95% van de beslissingen nemen mensen in het onbewuste brein. Dat geldt ook voor het prospect dat je wilt verleiden tot een jawoord op jouw voorstel. Met slimme offerteteksten kun je het onbewuste brein van de lezer van jouw offertetekst positief beïnvloeden.

Lees meer

Schaarste als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

‘Nog 1 kamer vrij op deze website’. Het is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van het beïnvloedingsprincipe schaarste. In theorie kan je de kans op die hotelkamer verliezen. Maar wat als iemand zijn of haar potentiële droombaan kan mislopen? Het enige wat de lezer kan redden om geen stress te ervaren is: in actie komen!

Lees meer

Sociale bewijskracht als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Van alle 7 beïnvloedingsprincipes is sociale bewijskracht het krachtigste beïnvloedingsprincipe. Want als een ander het zegt of doet, dan zal het wel goed zijn. Dat gaat zeker op als we iets zelf niet (zeker) weten. In zo’n geval laten we graag ons gedrag bepalen door het gedrag van mensen om ons heen. En hoe onzekerder we worden, hoe sterker het effect is dat sociale bewijskracht heeft.

Lees meer

Het brein van de lezer beïnvloeden: 7 Cialdini-principes

Ons brein, het is iets wonderlijks. Zonder brein begrijpen we niets van de wereld om ons heen. Maar ons brein is wel liever lui dan moe. Daarom maakt het brein 95% van de keuzes in het onderbewustzijn. Wat als je met tekst het brein van de lezer kan beïnvloeden en je kan sturen op bepaalde keuzes?

Lees meer

Mis geen klanten of kandidaten. Spreek de verliestaal.

Pas bij het schrijven van tekst op met de inzet van de woorden niet, nooit of geen. Alles wat je erna schrijft blijft namelijk hangen in het brein. Daarom dacht je aan die roze olifant, na het lezen van mijn laatste blog. Toch kunnen de woorden niet, nooit of geen in tekst ook in je voordeel werken. Als je de taal van verliezen spreekt tenminste.

Lees meer

Denk niet aan een roze olifant

En ik weet nu waar je wél aan denkt. Aan die roze olifant. Terwijl ik je nog zo zei om het níét te doen. Ik weet trouwens waarom je wél aan die roze olifant denkt. Omdat alles wat je achter het woord niet leest blijft hangen in het brein. Je verleidt dus eigenlijk iemand om iets wél te doen door te zeggen wat níét mag.

Lees meer

Vacatureteksten en Google for Jobs

‘Waarom moeten we opeens op een andere manier vacatureteksten schrijven omdat Google for Jobs er is?’ Het is een vraag die ik nu enkele keren heb gehoord sinds Google for Jobs live is gegaan. Krijg jij die vraag ook vanuit je recruitmentteam? Ik heb goed nieuws. Je kunt jouw team geruststellen. Er verandert namelijk [...]

Lees meer
Chat openen
stuur me een WhatsApp
Waarmee kan ik je helpen?