Blog.

Een uitgesproken mening? Die heb ik. En die mening steek ik niet onder stoelen of banken. Anderen omschrijven mij dan ook wel als recht voor z’n raap. Ik noem het zelf: duidelijk en eerlijk. Mijn blogs gaan over wat ik ergens van vind, wat ik beleef en wat ik verwacht in de wondere wereld van woorden.

De 8 meestgemaakte fouten in offerteteksten

95% van de beslissingen nemen mensen in het onbewuste brein. Dat geldt ook voor het prospect dat je wilt verleiden tot een jawoord op jouw voorstel. Met slimme offerteteksten kun je het onbewuste brein van de lezer van jouw offertetekst positief beïnvloeden.

Lees meer

Schaarste als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

‘Nog 1 kamer vrij op deze website’. Het is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van het beïnvloedingsprincipe schaarste. In theorie kan je de kans op die hotelkamer verliezen. Maar wat als iemand zijn of haar potentiële droombaan kan mislopen? Het enige wat de lezer kan redden om geen stress te ervaren is: in actie komen!

Lees meer

Sociale bewijskracht als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Van alle 7 beïnvloedingsprincipes is sociale bewijskracht het krachtigste beïnvloedingsprincipe. Want als een ander het zegt of doet, dan zal het wel goed zijn. Dat gaat zeker op als we iets zelf niet (zeker) weten. In zo’n geval laten we graag ons gedrag bepalen door het gedrag van mensen om ons heen. En hoe onzekerder we worden, hoe sterker het effect is dat sociale bewijskracht heeft.

Lees meer

Het brein van de lezer beïnvloeden: 7 Cialdini-principes

Ons brein, het is iets wonderlijks. Zonder brein begrijpen we niets van de wereld om ons heen. Maar ons brein is wel liever lui dan moe. Daarom maakt het brein 95% van de keuzes in het onderbewustzijn. Wat als je met tekst het brein van de lezer kan beïnvloeden en je kan sturen op bepaalde keuzes?

Lees meer

Mis geen klanten of kandidaten. Spreek de verliestaal.

Pas bij het schrijven van tekst op met de inzet van de woorden niet, nooit of geen. Alles wat je erna schrijft blijft namelijk hangen in het brein. Daarom dacht je aan die roze olifant, na het lezen van mijn laatste blog. Toch kunnen de woorden niet, nooit of geen in tekst ook in je voordeel werken. Als je de taal van verliezen spreekt tenminste.

Lees meer

Denk niet aan een roze olifant

En ik weet nu waar je wél aan denkt. Aan die roze olifant. Terwijl ik je nog zo zei om het níét te doen. Ik weet trouwens waarom je wél aan die roze olifant denkt. Omdat alles wat je achter het woord niet leest blijft hangen in het brein. Je verleidt dus eigenlijk iemand om iets wél te doen door te zeggen wat níét mag.

Lees meer

Vacatureteksten en Google for Jobs

‘Waarom moeten we opeens op een andere manier vacatureteksten schrijven omdat Google for Jobs er is?’ Het is een vraag die ik nu enkele keren heb gehoord sinds Google for Jobs live is gegaan. Krijg jij die vraag ook vanuit je recruitmentteam? Ik heb goed nieuws. Je kunt jouw team geruststellen. Er verandert namelijk [...]

Lees meer
Chat openen
stuur me een WhatsApp
Waarmee kan ik je helpen?