Blog.

Een uitgesproken mening? Die heb ik. En die mening steek ik niet onder stoelen of banken. Anderen omschrijven mij dan ook wel als recht voor z’n raap. Ik noem het zelf: duidelijk en eerlijk. Mijn blogs gaan over wat ik ergens van vind, wat ik beleef en wat ik verwacht in de wondere wereld van woorden.

Sla de juiste tone of voice aan

De tone of voice is de manier waarop je jouw doelgroep aanspreekt in uitingen. Daarbij gaat het niet alleen om wat je opschrijft. Het gaat er (vooral) om hóé je iets opschrijft. Daarbij is de voice de stem van jou als organisatie. Deze is altijd hetzelfde en klinkt helder en duidelijk. De tone varieert per doel, doelgroep en kanaal.

Lees meer

Eenheid als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Erbij willen horen. Iedereen kent het gevoel dat je ergens bij wilt horen. Dat begon al als kind dat je gekozen wilde worden bij gym. Werd je overgeslagen? Dan voelde je jezelf een buitenstaander. Eenmaal volwassen en actief in de ‘werkende wereld’ is dat niet anders. Een zogeheten wij-gevoel speelt in op de behoefte om erbij te horen. Die behoefte is zo groot dat -na jarenlang onderzoek- Cialdini zijn theorie uitbreidde met het zevende beïnvloedingsprincipe: eenheid.

Lees meer

Wederkerigheid als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Voor wat, hoort wat.’ In ons onbewuste keuzeproces speelt deze gedachte een grote rol. Sterker nog, het principe van wederkerigheid is zo sterk dat het samengaat met een gevoel van verplichting. We zijn van nature geneigd iets terug te doen of te geven als een persoon of een bedrijf iets aan ons geeft. Binnen wervende teksten moet je wederkerigheid trouwens niet [...]

Lees meer

Commitment en consistentie als beïnvloedingsprincipe bij vacatureteksten

Stel… je ontmoet iemand in het café. Al binnen 1 minuut na die eerste ontmoeting gaat degene voor je op de knieën. De kans dat jouw antwoord op het huwelijksaanzoek ‘nee’ luidt is groot. Er moet eerst gebouwd worden aan de relatie, waarin je continu wordt bevestigd dat het goed zit. Is de commitment er, dan ben je veel eerder bereid om ‘ja’ te zeggen. En ook op alle

Lees meer

Sympathie als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Van wie neem je eerder iets aan? Van je beste vriend(in) of van je ergste vijand? Als we mensen aardig vinden dan zijn we geneigd ze eerder te vertrouwen, te geloven en meer te gunnen. Sympathie is een van Cialdini’s 7 principes waarmee je het onbewuste brein kunt beïnvloeden. Want krijg je van iemand een compliment? Heb je iets gemeen met je gesprekspartner? Dan volg

Lees meer

De 8 meestgemaakte fouten in offerteteksten

95% van de beslissingen nemen mensen in het onbewuste brein. Dat geldt ook voor het prospect dat je wilt verleiden tot een jawoord op jouw voorstel. Met slimme offerteteksten kun je het onbewuste brein van de lezer van jouw offertetekst positief beïnvloeden.

Lees meer

Schaarste als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

‘Nog 1 kamer vrij op deze website’. Het is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van het beïnvloedingsprincipe schaarste. In theorie kan je de kans op die hotelkamer verliezen. Maar wat als iemand zijn of haar potentiële droombaan kan mislopen? Het enige wat de lezer kan redden om geen stress te ervaren is: in actie komen!

Lees meer

Sociale bewijskracht als beïnvloedingsprincipe in vacatureteksten

Van alle 7 beïnvloedingsprincipes is sociale bewijskracht het krachtigste beïnvloedingsprincipe. Want als een ander het zegt of doet, dan zal het wel goed zijn. Dat gaat zeker op als we iets zelf niet (zeker) weten. In zo’n geval laten we graag ons gedrag bepalen door het gedrag van mensen om ons heen. En hoe onzekerder we worden, hoe sterker het effect is dat sociale bewijskracht heeft.

Lees meer
Chat openen
stuur me een WhatsApp
Waarmee kan ik je helpen?