Wat een ruktekst
Feedback krijgen op teksten die je schrijft, het hoort bij ons schrijversvak. Maar feedback ontvangen is voor mij wel een ding. Toch dacht ik dat ik na al die schrijfjaren wel wat gewend was. De feedback die ik onlangs ontving… die kwam wel aan. Benieuwd wat de bizarste feedback was die ik ooit kreeg op een door mij geschreven tekst? En hoe collega-tekstschrijvers met feedback omgaan?
Bloed, zweet en tranen stop ik in mijn teksten. En ook met ruim 20 jaar schrijfervaring op zak: nog steeds ervaar ik gezonde spanning zodra ik op de verzendbutton klik. ‘Wat zou de opdrachtgever ervan vinden? Slaat de tekst aan bij de doelgroep? Ik heb toch echt geen spelfoutje gemaakt hè?’ Als even later de digitale postduif weer terugkeert met de feedback van de opdrachtgever is de spanning dubbel zo hoog. Zo was het ook die ene donderdag waarop ik de bizarste feedback kreeg die ik ooit had ontvangen. Benieuwd wat die feedback was?
“Het is een buzzword-bingo zonder oog voor de doelgroep”
Dat was de korte doch krachtige reactie van de opdrachtgever. Een dag eerder had ik een concepttekst gestuurd. Als je nu denkt: ‘ach, die feedback valt toch wel mee?’. Daar dacht ik op dat moment anders over. In eerste instantie omdat ik op deze tekst flink had geploeterd en supertrots op het resultaat was. Zoals ik dat ben op elke tekst die ik oplever.
Maar ik dacht er vooral anders over omdat ik misschien wel de grootste anti-buzzwoordcopywriter van Nederland ben. Wat zeg ik? Van de wereld! Dat ben ik omdat ik weet dat buzzwoorden wantrouwen wekken en lezers wegjagen. Logisch, omdat het holle frases zijn die vaak alleen als tekstopvulling dienen en worden ingezet ‘omdat iedereen dat doet’. Niet voor niets is de bullshitbingo mijn favoriete onderdeel tijdens de schrijftrainingen die ik geef.
Toen ik er iets langer over nadacht, realiseerde ik me dat het mij niet echt ging om de inhoud van de ontvangen feedback. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wat voor de ene persoon een buzzwoord is, is dat voor de ander niet. Blijkbaar hanteerden de opdrachtgever en ik een ander buzzwoordenlijstje. Met deze overduidelijke feedback was in elk geval duidelijk welk lijstje ik níét moest aanhouden. Zo werd het tweede concept van mijn tekst juichend ontvangen. Eind goed, al goed.
“Kun je misschien wat meer lange woorden gebruiken? We hebben onlangs een interne sessie gehad en daaruit bleek dat dit onze doelgroep wel aanspreekt. Het geeft de functie iets meer ‘body’,” zeiden ze. – André Hengeveld (tekstschrijver)
Hoe ik feedback ervaar
Het ging dus niet om de inhoud van de feedback. Wat dan wel? Nou ja, ik vind feedback ontvangen altijd al een ding. Ongeacht wat voor soort feedback het is. Bij positieve feedback duik ik het liefst onder mijn bureau zodat niemand mij ziet blozen. Bij negatieve feedback gaan mijn hakken vaak in het zand en pas ik met gezonde tegenzin de tekst aan. Ontvang ik geen feedback? Dan blijf ik vertwijfeld achter.
“Ik erger me het meest als men correct geschreven woorden gaat ‘corrigeren’. Dat ze spaties invoegen bij brutomaandsalaris en langetermijnstrategie bijvoorbeeld.” – Andrew van Tienoven (tekstschrijver)
Hoe vakgenoten feedback ervaren
Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik mezelf af hoe andere tekstschrijvers feedback ontvangen. Dus deelde ik mijn bizarste feedbackmoment op LinkedIn en vroeg collega-copywriters naar hun meest frustrerende, confronterende of bizarre feedbackmoment.
Al snel bleek dat ik niet de enige copywriter ben die het krijgen van feedback een ding vindt. En dát het een ding is, blijkt ook op te gaan als die feedback kort maar krachtig is. Voorbeelden die via de dm werden gedeeld, waren: ‘deze tekst is kut’ of ‘wat een ruktekst’. Nog zo’n uitschieter was de feedback die een vakgenoot ontving naar aanleiding van een draft: ‘Tegenwoordig kan je je dus al tekstschrijver noemen als je een paar woorden op een rij kan zetten’.
“Zeker als je zelf supertevreden bent over je tekst is feedback heel vervelend. Vooral als de tekst, als je de feedback klakkeloos op zou volgen, tranentrekkend wordt. Gebeurt niet vaak gelukkig, maar het komt inderdaad aan áls je ‘bingo’ hebt.”- Bianca Mokkenstorm (freelance tekstschrijver)
Ik vroeg meerdere copywriters of ik de gedeelde feedback – in combinatie met hun naam – mocht vermelden in dit artikel. Dat bleek nogal gevoelig te liggen. ‘Wat als mensen mij niet meer willen inschakelen?’ of ‘Snij ik mezelf niet in de vingers als ik vertel dat mensen mijn teksten kut vinden?’ waren vragen die meespeelden.
Daarnaast bleek de impact van de feedback groot en geregeld wordt feedback ervaren als een persoonlijke aanval. Zo vertrouwde de ontvanger van de feedback: ‘wat een ruktekst’ mij toe dat die terugkoppeling er keihard had ingehakt. Zo erg dat dit echt een breekpunt in haar schrijverscarrière is geweest.
Tips om met feedback om te gaan
Naar aanleiding van mijn oproep hoe om te gaan met feedback, kwamen er ook een aantal tips. Zo was er de tip om niet in de verdediging te schieten. Daar kan ik mij wel in vinden, omdat ontkennen erkennen is. Een andere tip was: ‘probeer altijd de ander te begrijpen en vraag daarom door’. Ook las ik ergens: ‘doe er (n)iets mee’. Die laatste bezorgde een glimlach op mijn gezicht.
Gouden tip: geef feedbacktips
De tip van Maud Ebbekink (freelance copywriter voor SaaS & trainers) sprong er voor mij met kop en schouders bovenuit. Mauds tip is niet zozeer hoe je met feedback moet omgaan, wel over hoe je invloed kunt uitoefenen op de wijze van feedback die je ontvangt. Maud zet feedbacktips boven de tekst die ze oplevert. Ze vulde aan: ‘In de feedbacktips geef ik met voorbeelden aan welke manier van feedback ons zo snel mogelijk helpt naar een definitief concept van de tekst. En ik kan je verklappen: daardoor krijg ik inhoudelijk veel betere feedback!’
Naast deze gouden tip van Maud wil ik je nog het volgende meegeven: als jij negatieve feedback krijgt die onzekerheid teweegbrengt of je laat wankelen, realiseer je dat negatieve feedback je bitter óf beter kan maken. Kies voor optimaal werkplezier voor het laatste. En kijk wat je ervan kunt leren: inhoudelijk of hoe je reageert op de boodschap.
Weet ook dat je niet de enige copywriter bent die weleens hoort dat de tekst niet goed is. Niet elke vakgenoot kan (of wil) hier publiekelijk voor uitkomen, maar de hausse aan reacties in mijn dm was overduidelijk.
Krijg je positieve feedback? Print ’t uit en hang het aan de muur. Het duurt vast niet lang tot jouw muur volhangt en je er elke dag aan wordt herinnerd hoe blij jij mensen maakt met jouw briljante teksten. Keep on writing.
PS Heb je feedback op dit artikel? Laat ‘mijn ding’ voor feedback je niet weerhouden ;-). Kom maar door!
PS 2 Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.