Cheerleader effect

Volg jij mij op LinkedIn? Dan weet je dat ik bijna elke dag wel iets post. Berichten waar ik bloed, zweet en tranen in stop en die soms ruk scoren. Lang leve het LinkedIn-algoritme. Maar soms heb je een post die echt lekker loopt. Zo gebeurde dat laatst met een post waar ik een foto bij plaatste van een koe en mezelf.

Die post was geen gevolg van bloed, zweet en tranen. Gewoon even snel wat online knallen. Ook kwam de grap (dat ik links sta en de koe rechts) niet uit mijn eigen koker. Maar hé, het bereik en de interactie is groot dus missie geslaagd. 

Naar aanleiding van die post krijg ik best wat complimenten over de foto van de koe en mij. En opeens weet ik het. Die complimenten zijn het gevolg van het Cheerleadereffect: mensen lijken aantrekkelijker in een groep dan wanneer ze individueel worden beoordeeld. Wel zo’n 1,5% à 2,0% aantrekkelijker dan wanneer je op een solofoto staat.

Er is wel 1 voorwaarde: de rest van de groep moet minder óf net zo knap als jij zijn. De grootte van de groep maakt niet uit. Ook is er geen verschil tussen vrouwen en mannen (en blijkbaar ook niet met koeien). Wat ook geen effect heeft is of de mensen op dezelfde foto staan of dat de gezichten los van elkaar op hetzelfde scherm staan. Boeit het of je links of rechts staat? Ook niet. 

Zo trek ik de conclusie: ik ben minder knap dan óf net zo knap als een koe.

In de praktijk
Benieuwd hoe jij het Cheerleadereffect om kan zetten naar conversiepower? Zomaar wat ideeën:

    Plaats meerdere foto’s van mensen bij elkaar. Bijvoorbeeld bij de ‘Over ons’-pagina.

    Bied producten aan als een pakket of menu. Het kan zo maar eens zijn dat de producten er samen aantrekkelijker uitzien dan op zichzelf.

    Bundel reviews: plaats deze bij elkaar op de website of in je offerte. 

    Werk samen met influencers of ambassadeurs om groepsacceptatie van je product of dienst te vergroten.