Een out of office-mail die je wel wilt lezen

Om de week stuur ik een invloedrijke mail aan 3.765 resultaatgerichte toppers. En kort daarna verandert mijn inbox steevast in een uitvaart voor creativiteit.

Wat bedoel ik? Dat de doodsaaie out of office-replies binnenstromen. Tientallen mails van mensen die er even niet zijn. Ziek, zwak, misselijk, vrij of …geen idee. Soms is het een mail met wat inhoud. Vaker met zinnen als:

“Ik ben niet aanwezig tot 12 augustus. Je mail wordt dan ook niet gelezen.”

Dubbel afwezig. Lekker. Geen idee wie je bent, waar je bent, of wie ik dan wél moet hebben. Geen doorklik, geen persoonlijkheid, geen greintje aandacht.

Nu staat de zomer voor de deur. Da’s een garantie voor een verdubbeling van het aantal replies. En een uitgelezen kans om jezelf op de kaart te zetten. Jazeker, met jouw out of office-bericht. Want wist je dat dit 1 van de best geopende berichten is die je verstuurt?

Om je op weg te helpen 3 tips voor een sterke out of office:

  1. Menselijk
    En niet zo'n tekst die klinkt alsof ‘ie door AI is gegenereerd. Dat lukt al snel door iets persoonlijks te delen, zoals

    Ik ben even offline. In Afrika. Zonder wifi, maar met zon, stof en waarschijnlijk te veel foto's van giraffes. Vanaf 5 augustus ben ik weer terug en lees ik je mail met zonnebrand op m’n neus’.

  2. Behulpzaam
    Dat je er niet bent, betekent niet dat je mensen in het ongewisse moet laten. Geef aan wanneer je er weer bent én bij wie ze in de tussentijd terecht kunnen.

    ‘Op 12 augustus ben ik er weer. Uitgerust en een koffer vol herinneringen rijker. Kan je niet zolang wachten? Mijn collega Lisa buffelt gewoon door en is bereikbaar via lisa@company.nl. En met haar brede ervaring kan ze al jouw vragen beantwoorden’.

  3. Slim.
    Maak van jouw afwezigheidsmelding een mini-marketingmoment. Gebruik de ruimte. Voor een blog. Voor een vacature. Voor een event.

    “In de tussentijd? Verdiep je in het trainingstraject Ethical Influencer, een colab tussen Robert Cialdini én ondergetekende. "

    "De tijd doden tot ik terug ben? Check ons nieuwste artikel over woorden die verkopen zonder te schreeuwen.”

"Wist je dat dit najaar het event Recruitment On Steroids weer on tour gaat? Bigger. Better. Bolder. Scoor hier jouw tickets."

Dan nog een persoonlijk verzoekje van mij…  maak er ook iets leuks van. Zodat in de warme, droge zomer die voorspeld wordt, een stortvloed aan leuke out of office-berichten mijn mailbox vult.

PS Wil je meer bereiken met neurocopywritingtechnieken? Kies voor coaching om een breinschrijver te worden.