Ken je doel(groep)
De kermis is in de stad! Stel je er niet te veel van voor: in Lelystad betekent dit dat er 4 attracties op een braakliggend terrein staan waar je veel te veel moet betalen voor een kaartje. Maar goed, ik ben er en besluit er het beste van te maken.
De eerste attractie waar ik stilsta zijn de botsautootjes. Jeugdherinneringen komen boven: stoer zittend in de botsauto, draaiend met 1 hand aan het stuur en de andere arm losjes over de leuning. Om vervolgens zelf geen botsauto te raken maar wel door iedereen op de rijvloer geramd te worden. En hard ook. Hmm, deze sla ik even over.
Mijn oog valt op de schiettent. Ik koop een kaartje voor 5 euro, dit geeft munitie voor 3 schoten. En als ik bij 1 spel alle 3 keer raakschiet dan ga ik naar huis met de hoofdprijs: een veel te grote knuffelbeer.
‘Mevrouwtje, welk schietspel kiest u: de ballonnen, de blikken óf de bewegende doelen?’
‘Ik ga voor alle 3.’
‘Weet u dat zeker?’
‘Ja, ik kan namelijk niet kiezen.’
Eerst richt ik het geweer op het spel met de blikken. Door het vizier heen zie ik het bovenste blik en: paf, ik schiet raak. Dan doe ik wat stappen opzij en richt op de groene ballon. Ik haal de trekker over en: weer raak. Bij het derde spel is het lastiger: dit zijn bewegende doelen. Ik focus, schiet en: raak!
‘Goed gedaan mevrouwtje, 3 keer raak. Alleen omdat u niet kon kiezen blijft de hoofdprijs hier. Fijne dag.’
En zo ga ik met lege handen naar huis.
Schrijven is net zo. Als je een tekst schrijft voor iedereen, raak je niemand (dit klinkt trouwens een stuk mooier als Seth Godin het zegt: ‘If you write for everyone, you reach no one’).
Dus probeer jij nog steeds met 1 tekst zowel:
- een junior, medior als senior medewerker te verleiden om te solliciteren?
- zowel kinderen als bejaarden uit te dagen om te komen sporten bij jouw sportschool?
- Nederlandstalige als Engelstalige lezers te informeren over een nieuw project?
Dan ben je zoals ik in die schiettent: je raakt misschien wel iets maar je wint niks. Zorg daarom dat je jouw doel in het vizier houdt en je doelgroep bepaalt. Alleen dan kan je zorgen dat je met elk woord, elke zin en elk leesteken je lezer raakt.
Wedden dat jij dan wél met de prijs naar huis gaat?
Voor ik het vergeet: doelgroepgericht schrijven is 1 van de thema’s tijdens de schrijftraining Schrijf slim, bereik meer. Een kaartje voor die training kost je meer dan 5 euro maar levert wel veel meer op dan 3 losse flodders.