Door-in-the-face-techniek

'Ding-dong' Aha, tuurlijk, het is een deur-tot-deur-verkoper. Duidelijk te herkennen aan z’n zelfverzekerde grijns én natuurlijk een clip-on-stropdas.


‘Kom ik gelegen?’ vraagt de verkoper.


Ik ben er even stil van omdat ik mij afvraag hoe die grijns op z’n gezicht blijft terwijl de verkoper die vraag uitspreekt. En in dat moment van stilte grijpt hij z’n kans. De verkoper dreunt een overduidelijk ingestudeerd verkooppraatje op, inclusief een overkill aan beïnvloedingstechnieken.


Het kost mij niet veel moeite om ‘nee’ te zeggen op zijn aanbod. Terwijl ik nog mompel ‘en een fijne avond’ wil ik de voordeur sluiten. Maar dan… net voordat de deur het kozijn raakt, doet de verkoper nog 1 laatste uniek, exclusief, onweerstaanbaar aanbod. Nu zit ik hier met een goudviswandelwagen. En ik heb niet eens een goudvis.



Zo trapte ik erin
Terwijl ik met mijn gedachten al bij het hervatten van mijn avondeten ben, trap ik in de allerlaatste beïnvloedingstechniek van de gladde verkoper: de Door-in-the-face-techniek. Deze techniek is gericht op een initiële afwijzing gevolgd door een acceptabeler aanbod en kan de verkoop verdrievoudigen. Dus, die bijzondere goudviswandelwagen? Dikke kans dat deze inmiddels is uitverkocht.

Bij de "Door-in-the-face"-techniek vraag je eerst iets groots wat waarschijnlijk wordt afgewezen. Daarna vraag je iets kleiners, wat vaak wél lukt.


Dus... nu jij je geld niet kan uitgeven aan een wandelwagen voor je goudvis, kan je net zo goed mijn boek De 7 magische woorden kopen. Niet alleen een stuk voordeliger dan die wandelwagen. Ook ontdek je hoe jij met 7 alledaagse woorden en >30 beïnvloedingsprincipes jouw conversie kan verhogen.