Met de deur in huis
100% van de aandelen van mijn tekstbureau Voor Tekst zijn verkocht. Hoewel ‘mijn tekstbureau’… het is dus niet meer van mij. Het eigendom ligt sinds 15 februari in handen van de Kracht van Content.
Het nieuws van de verkoop is sinds kort out in the open. Sindsdien regent het (positieve) reacties. En de vragen stromen binnen. Grappig is dat dit vaak dezelfde vragen zijn die dan ook nog eens in dezelfde volgorde worden gesteld. Dus daarom deze mini-FAQ:
‘Huh, waarom?’
Omdat ik te weinig tijd had om te doen waar ik blij van word.
In 2011 richtte ik tekstbureau Voor Tekst op. Zo kon ik mijn werk maken van mijn favoriete activiteit: het schrijven van teksten. En dat lukte. Zo goed zelfs dat Voor Tekst opbloeide tot een florerend tekstbureau, het enige bureau in Nederland met 100% focus op arbeidsmarktcommunicatie. Met een mooi team wordt gewerkt aan uitdagende opdrachten voor geweldige klantrelaties, waaronder Jumbo Supermarkten, Randstad en Rabobank.
De groei van mijn tekstbureau zorgde voor een flinke verschuiving in mijn activiteiten. Waar altijd het plan was dat ik mezelf inhoudelijk zou bezighouden met teksten was ik nu bezig met het wegwerken van een berg aan (belangrijke) randzaken. Zaken die het runnen van een grotere organisatie met zich meebrengt. En zo deed ik al hele lange tijd niet meer waar ik écht blij van werd: de inhoud induiken rond tekst.
‘Verdwijn je helemaal uit beeld bij Voor Tekst?
Gelukkig niet.
De nieuwe eigenaar Kracht van Content heeft mij gevraagd om mijn expertise en passie (jaja, jeukwoord) te blijven delen namens het tekstbureau. Op verzoek blijf ik dan ook onder andere inhoudelijke opdrachten verzorgen voor bestaande en nieuwe klantrelaties van Voor Tekst. Terwijl ik dan met een glimlach die inhoud induik, zorgt Kracht van Content (natuurlijk samen met het oude vertrouwde Voor Tekst-team) voor de totale bedrijfsvoering. Win-win.
‘Wie is die Kracht van Content dan?’
De Kracht van Content verbindt bedrijven die geloven in de waarde van goede content.
Zo versterkt Presenter content-teams met capaciteit, expertise en advies, begeleidt De Afdeling Marketing het opzetten van een sterke inbound campagne en zorgt De Contentkalender voor een strakke online planning van alle content. Voor Tekst is een logische, leuke en waardevolle uitbreiding van deze groep. Onder invloed van de war for talent, verwachten zij dat de vraag naar expertise op het gebied van werving, arbeidsmarktcommunicatie, ‘werken bij’-pagina’s en alle content die daarbij hoort enorm zal toenemen.
DKvC realiseert groei door centralisatie en professionalisering op het gebied van werving, administratie en marketing. Zo kan Voor Tekst zich vooral bezig houden met datgene waar ze het allerbeste in zijn: teksten voor de arbeidsmarkt.
‘En wat ga jij nu doen dan?’
Consultancy, spreken en trainen.
Ik blijf mensen adviseren en inspireren over tekst. Over teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie én nu ook daarbuiten. In de praktijk betekent dit dat ik contentspecialisten adviseer en inspireer. Naast recruitment- en hr-specialisten dus. Dit doe ik vanuit mijn persoonlijke label Nicol in de vorm van consultancy, masterclasses en door als spreker voor een groep of op podia te staan.
Contentspecialisten neem ik vooral mee in hoe je bewust het onbewuste brein van de lezer kunt beïnvloeden. Zo laat ik copywriters en communicatieprofessionals denken aan een paars konijn. Kennismaken met de magie van woorden. Kleur bekennen. Met als doel: scoren met woorden om de conversie te verhogen, leads te genereren en/of het engagement te optimaliseren. Dit doe ik tijdens masterclasses, met e-learnings en consultancy-opdrachten.
Ga je dan niet meer schrijven?
Ja en nee.
Ja: de focus van mijn dienstverlening ligt op het adviseren en inspireren over tekst. Dit doe ik in mijn wekelijkse inspiratiemail en boeken. Voor dit jaar staat het schrijven van een vierde boek op de agenda. De titel? Scoren met woorden.
Nee: focus vraagt om het maken van keuzes. Ik schrijf dan ook geen reguliere teksten in opdracht. Wel kan ik je in contact brengen met hele goede tekstschrijvers die dit wél voor je kunnen doen. En als dat arbeidsmarktcommunicatie betreft dan zijn dat natuurlijk de tekstschrijvers van Voor Tekst.
‘Vind je het niet lastig om los te laten? Het is toch je kindje.’
Nee, ik vind het niet lastig.
Het is mijn keuze geweest om Voor Tekst te verkopen. En nee, het is (of was) niet mijn kindje. Ik heb 2 prachtige kinderen van vlees en bloed. En ja, als het om mijn 2 kinderen gaat dan is loslaten heel lastig.
Voor Tekst is echter een bedrijf. Een bedrijf dat ik vanuit mijn passie (ja, weer dat jeukwoord) heb opgebouwd. Waar ik heb mogen samenwerken met bijzondere mensen die hebben bijgedragen aan waar Voor Tekst nu staat. En een bedrijf dat dus sinds 15 februari in handen is van de Kracht van Content. Ik kijk vol vertrouwen uit naar mijn samenwerking met de Kracht van Content en de toekomst van Voor Tekst.