Ook beïnvloedingsspecialisten laten zich beïnvloeden

Als dit blog verschijnt, lig ik op een ligbed op het Griekse eiland Naxos. Zonnebril op mijn neus, zand tussen mijn tenen. De geur van zonnebrand en zee. Mijn dochter ligt op het ligbed naast mij. Ze bestelt net weer een nieuw rondje ouzo. 1 voor mij en 1 voor haar.

Hoe ik hier ben beland? Door de kracht van invloed.

En ja, ik hoor je denken: “Maar Nicol… jij bent toch beïnvloedingsspecialist? Dan val je toch niet voor beïnvloedingstechnieken?”
 

Duhhh. Ik ben óók gewoon een mens.

Beïnvloed
Het begon heel onschuldig. Nadat iemand mij vertelde over haar geslaagde vakantie, surf ik achteloos naar een vakantieboeking-site. En eenmaal daar aangekomen, word ik verleid door foto’s van blauwe luchten en turquoise water. Dat soort foto’s die je brein even doen vergeten dat je mailbox ontploft en je agenda overstroomt. Een dag later doet retargeting z’n werk. Terwijl ik door de timeline op Insta scrol, is er daar opeens een advertentie van dat ene leuke hotel. “Nog maar 3 kamers beschikbaar”. Ik klik door en zie dat de locatie wordt beoordeeld met een 9,2 door 325 mensen die er al eerder verbleven. Zoals Hanneke, zij schrijft: "heel fijn hotel met vriendelijk personeel". Maar de echte overtuigende review is van Linda, zij zegt: "de cocktails aan het zwembad zijn super". 

Nu lig ik hier languit op dat ligbed. En Linda had gelijk, dus ik bestel nóg een cocktail.

Laten beïnvloeden
Nu was ik al een fan van beïnvloeding. Maar dan heb ik het meestal over het beïnvloeden van anderen om je eigen resultaat te verhogen. Dit keer ben ik blij dat ik mij heb láten beïnvloeden.

Het was een hectisch jaar. Met veel positieve dingen, zoals de publicatie van mijn nieuwste boek 101 beïnvloedingstechnieken en spreken voor volle zalen. Maar daartegenover stonden strakke deadlines en liep ik privé tegen de nodige uitdagingen aan. Dus hier liggen, op dat zonovergoten Griekse eiland, met mijn dochter naast mij en even niets ‘moeten’ voelt als een cadeautje.

Beïnvloeding werkt. Ook op mij. Misschien juist op mij. Omdat ik wéét hoe slim het brein reageert op verleiding, sociaal bewijs en schaarste. En omdat ik het mezelf nu gunde om erin mee te gaan.

PS Vanaf 29 september ben ik back in business. Wil jij jouw collega’s en/of relaties laten inspireren als het gaat om het beïnvloeden van anderen? Plan een vrijblijvende call zodat we samen kunnen sparren.