20% meer omzet met woorden

“Wat doe jij voor werk, Nicol?
“Ik help mensen om meer resultaat te halen met slimme teksten.”
“Da’s niks voor mij, ik schrijf nooit teksten.”

En dát is het moment dat ik denk: “Oké, dit begint irritant te worden.”

Terwijl ik mijn irritatie verbijt en hoewel ik het antwoord al weet, vraag ik naar het werk van mijn gesprekspartner. Hij heet Orlando en draagt een strak crèmekleurig pak. Om zijn pols schittert een iets te opzichtig horloge. Zijn haar is tot in de puntjes gestileerd. Zijn stropdas is net zo strak geknoopt als zijn praatjes zijn. Het kan niet anders dat Orlando verkoper is en dat blijkt ook zo te zijn. Hoewel hij zichzelf geen verkoper noemt maar een senior strategic high end key account executive bij een grondstoffenleverancier voor pindakaas.Met die ene vraag over wat voor werk hij doet heb ik iets losgemaakt. Orlando vertelt honderduit over zijn werk, zijn successen en zijn product. Dat doet ie zo goed dat ook ik bijna grondstoffen wil kopen om pindakaas mee te maken. En dat terwijl ik pindakaas hekel.

Als er even een pauze valt, vraag ik Orlando hoeveel offertes hij per week maakt.

“In een goede week maak ik zo’n 12 offertes met een gemiddelde hit rate van 45%.”
 

 Dan vraag ik hoeveel zakelijke WhatsAppberichten en mailtjes Orlando verstuurt.

“Pfttt, te veel. Ik app en mail de hele dag door met collega’s, prospects, klanten én leveranciers.”
 

“Hmm, maar net zei je toch dat je nooit teksten schrijft?” 

Het is eruit voordat ik het doorheb. Ik denk dat het komt doordat ik net even te vaak hoor dat mensen zeggen dat ze nooit teksten schrijven. Da’s dus gelul.

 Communicatie is overal. Denk maar eens aan:

  • dat intranetbericht waarin je klanten vraagt een enquête in te vullen. 
  • een mailtje aan een leverancier om ’m aan te sporen sneller te leveren.
  • een appje aan een collega om hulp te krijgen bij dat ene project.In bijna alle gevallen wil jij de ontvanger van jouw bericht in beweging krijgen. En élk bericht heeft de potentie om mensen in beweging te krijgen. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door de juiste woorden te gebruiken.
    Lees ook: de 7 magische woorden in sales
    Als jij nou ook denkt: ‘ik schrijf nooit teksten. Think again. En bedenk je ook dat je met alledaagse woorden hét verschil kan maken. Sterker nog: met 1 letter extra kan jij jouw conversie verdubbelen. En Orlando? Die gaf ik nog de tip om zijn offerte geen offerte te noemen maar een voorstel. En om het euroteken voortaan achterwege te laten om prijspijn te voorkomen bij zijn prospect. Wat denk je? Hij belde me van de week dat zijn resultaten met 20% zijn toegenomen. En dat hij een nog een groter horloge heeft gekocht.

    Er is nog wat geld over zelfs. Dus of ik het hele salesteam kan trainen zodat ook de collega’s met slimme communicatie hun resultaat kunnen verhogen. Tuurlijk Orlando. Ik kom eraan. PS Wil je dat ik ook jou(w) team kom trainen? Leuk. Plan jij een kennismakingsmoment in mijn agenda?