Ben jij mijn toetje?
Met rode oortjes luister ik naar hoe mijn vriendinnen vertellen over hun datingleven. De ene vriendin is midden 40, de ander begin 50. De een is al vrijgezel sinds haar geboorte, de ander is net een jaartje gescheiden. Allebei zijn zij op zoek naar de ware liefde.
Daten ‘op die leeftijd’ hoe werkt dat nu? Swipe je naar rechts of naar links als je iemand leuk vindt? Hoe is het om iemand te daten die je online hebt ontmoet? Sta je daar dan met zo’n krant onder je arm? Of met een roos in je knoopsgat? Geen idee hoe daten anno 2022 gaat.
Vanaf mijn zeventiende ben ik gelukkig samen met mijn man. Da’s dus nu al bijna 29 jaar. Zo’n vaste relatie heeft heel veel voordelen. Een ervan is dat ik mij nooit heb hoeven begeven in het datingcircuit. Want hoe interessant ik die verhalen van de vriendinnen ook vind; ik moet er niet aan denken om vrijgezel te zijn en om te daten.
Een van de vriendinnen maakt er een sport van om notities te maken van haar dates. In zo’n klein zwart boekje. Ze noteert van alles (geloof me, sommige dingen wil je niet weten), waaronder slechte openingszinnen… haar top 3 ziet er als volgt uit:
- Wil jij serieus genomen worden?
- Als ik nou voor jou kook, ben jij dan mijn toetje?
- Mag ik een foto van je? Dan weet Sinterklaas precies wat hij mij moet geven.
Die slechte openingszinnen doen mij denken aan de gemiddelde InMail of e-mail. Want sourcen is verleiden. Je vindt je droomkandidaat en die openingszin zet de deur open. Of doet ‘m dicht. Ik zou ook zo’n zwart notitieboekje kunnen vullen met slechte openingszinnen in benaderingsberichten.
Mijn top 3
- We kennen elkaar nog niet maar ik kwam je profiel tegen.
- Ik kan heel goed begrijpen dat je met zo’n enorm indrukwekkend profiel niet iedereen wil toevoegen aan je netwerk, toch waag ik een voorzichtig gokje met dit vrijblijvende connectieverzoek.
- Voor mijn opdrachtgever ben ik al geruime tijd zoekende naar kandidaten die openstaan voor carrièremogelijkheden. Ben jij die kandidaat?
Misschien heb je nu een ongemakkelijke glimlach op je gezicht omdat jij ook op deze manier gesourcete kandidaten benadert. Maar eerlijk gezegd is het om te huilen. Net als jouw response rate die waarschijnlijk lager is dan nodig. Dit soort foute openingszinnen zijn meestal niet effectief. Hoe je jouw response rate kan verhogen? Schrijf InMails en e-mails voor het brein. Op 5 oktober vertellen sourcingexpert Marcel van der Meer en ik hoe je dit kan doen.