Hoe jij zorgt dat de prijs lager overkomt in het brein

Dat je met woorden jouw resultaten kan beïnvloeden, daar schreef ik al een boek vol over. Maar wist jij ook dat jouw woordkeuze rond de prijsvermelding enorme invloed heeft op hóé de prijs wordt ervaren?

Stel je eens voor; er worden jou 2 prijskaartjes voorgeschoteld voor dezelfde inline skates.  Welke leg jij in jouw winkelmandje?



Gokje: jij hebt gekozen voor het rechterprijskaartje.

En nu vraag jij je af hoe ik dit weet. Simpel. Omdat in jouw brein de verkleinende term 'lage frictie' zorgt voor een lagere prijsperceptie.

Coulter en Coulter deden er in 2005 onderzoek naar. Zij toonden proefpersonen ook meerdere beschrijvingen voor inline skates. Hierbij focusten de beschrijvingen op de lage frictie en een hoge prestatie. De proefpersonen gaven aan dat zij allebei de punten even belangrijk vonden om een keuze te maken tussen de skates. Je zou denken: gelijke stand maar… de proefpersonen waren opvallend vaker positiever over de prijs bij het lezen van de beschrijving over de lage frictie. Soortgelijke resultaten werden geboekt in andere onderzoeken.

Dus…. twijfel jij nog over welke tekst jij bij jouw prijs wil vermelden? Zorg in elk geval dat in jouw microcopy een woord zoals ‘laag’, ‘goedkoop’ of ‘klein’ voorkomt. Dan ervaar je vanzelf dat ook bij de prijsvermelding jouw woordkeuze de resultaten beïnvloedt.

Daarover gesproken: na de zomer, op 22 september, staat er een online masterclass Scoren met offerteteksten op mijn agenda. Prijsperceptie is een van de belangrijkste onderwerpen. De investering is 248 en de groep is klein: tot 15 deelnemers voor optimale interactie. Wil jij een van die 15 plekken bemachtigen? Meld je nu vast aan.