Reclame is goed, goede reclame is beter | recensie boek

‘Ook wat al goed is, kan altijd beter.’ Vanuit dit motto blijf ik mezelf én de mensen om mij heen continu uitdagen. Zo’n ambitieus motto vraagt erom dat je steeds nieuwe manieren, nieuwe mensen en nieuwe dingen ontdekt. Tijdens mijn dagelijkse ontdekkingsreis stuitte ik op het managementboek(je)  ‘Reclame is goed, goede reclame is beter’. En met een titel die zo nauw aansluit bij mijn motto, snap je dat mijn aandacht gevangen was.

Een visitekaartje als reclamezuil
Ik heb jaren gewerkt als marketeer. Op een gegeven moment schitterde er op mijn visitekaartje zelfs de imposante titel ‘marketing manager’. Dat visitekaartje was trouwens een reclamezuil op zich: alle labels die het bedrijf vertegenwoordigde, kregen een plek op het kaartje. En omdat het heel veel labels waren, paste het niet op een gewoon formaat visitekaartje. Een extra flap bleek de oplossing: dat het bijna een boekwerk was en extra prijzig boeide ons niet want ‘hé, alle labels staan erop!’

Na mijn marketingtijd werd ik ondernemer. Pas toen ontdekte ik dat focus een basisingrediënt is om te slagen als ondernemer. En dat ‘less écht more’ is. Daarom focuste ik mij op 1 aspect: teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie. Mooi meegenomen was dat dit wél paste op een regulier formaat visitekaartje. Hoewel regulier: ik koos voor vierkante én later ronde kaartjes zodat de kaartjes lekker opvielen tussen alle standaardkaartjes.

Praktisch en laagdrempelig
Nu liggen de hoogtijdagen van de visitekaartjes al wel even achter ons. En reclame is sowieso veel breder dan alleen dat. Als ondernemer doe ik van alles om te zorgen om prospects te bereiken én te laten transformeren naar klanten. Ook daarbij ben ik streberig en vind ik dat wat al goed is altijd beter kan. En zodra het boek(je) ‘Reclame is goed, goede reclame is beter’ op mijn deurmat viel kon ik dan ook niet wachten om het te lezen.

Toen het boek op mijn deurmat viel was de plof trouwens zacht. Met 59 pagina’s is dit managementboek(je) namelijk een lichtgewicht. Of de inhoud dat ook is? Nee. Auteur en eigenaar van een reclamebureau Daniël Storm deelt in deze publicatie zijn visie op reclame. Dit doet Storm op een hele toegankelijke wijze voor mensen die eerder weinig tot geen marketing hebben bedreven. Voor deze doelgroep is het boekje absoluut een heel praktisch hulpmiddel om op een laagdrempelige manier marketing te bedrijven.

Kritische noot
Toch heb ik een kritische noot: op de cover staat ‘managementboek voor marketeers, verkopers en ondernemers’. Ik vind dat Storm de doelgroep van marketeers onderschat: mijn verwachting is dat het boekje geen tot weinig toegevoegde waarde biedt aan marketingprofessionals. Met andere woorden: wat mij betreft had het benoemen van de functiegroep marketeers op de cover beter achterwege gelaten kunnen worden.

Nog een ander puntje is hoe dik (of dun?) het boek is: slechts 59 pagina’s dus. Hoewel ik het zelf hekel als mensen tegen mij roepen: ‘jij schreef toch ook boekjes’ merk ik dat ik bij ‘Reclame is goed, goede reclame is beter’ steevast verval in een verkleinwoord (boekje). Dit kan iets persoonlijks zijn natuurlijk maar voor mij is een boek een publicatie van minstens 100 pagina’s. Daar komt dit managementboek(je) dus niet bij in de buurt.

BETER
Maar goed, het gaat natuurlijk om het innerlijk. En zoals ik eerder al liet doorschemeren, mag die inhoud er voor een bepaalde doelgroep zeker wel zijn. In het boek staat de BETER-theorie centraal. Deze theorie wordt al jaren succesvol toegepast in het eigen reclamebureau van de auteur Daniël Storm. En heel eerlijk: juist de eenvoud vind ik een gouden vondst. Dit maakt reclame heel toegankelijk voor iedereen, dus júíst voor niet-marketeers.

“Met deze even simpele als doeltreffende aanpak maak jij je reclame BETER dan je concurrenten.”
 Daniël Storm.

BETER is een acroniem van de woorden Beloftevol-Eigen-Triggerend-Eenvoudig-Relevant. Aan elk van deze woorden is een hoofdstuk gewijd, inclusief voorbeelden en soms een oefening. In vogelvlucht de hoofdstukken:

Beloftevol: goede reclame bevat een belofte. Een belofte die niet is uitgekauwd door al je concurrenten maar een belofte die je waar kan maken en die zo uniek mogelijk is. Hierbij kan je inspelen op een gevoel van veiligheid, status, gemak of een financieel voorbeeld bijvoorbeeld.

Eigen: misschien verkoop je wel precies dezelfde producten als je concurrent. Maar jij bent niet je concurrent dus wat maakt het totale aanbod anders? Beter? Dat ben jíj! Je maakt het jezelf zo veel makkelijker als je reclame maakt die onmiskenbaar ‘jou’ is!

Triggeren: goede reclame weet je te triggeren. Je ziet het, je kijkt nog een keer én bent getriggerd. Er zijn meerdere manieren waar een goede trigger op inspeelt: Storm noemt er 6 in zijn boek met daarbij herkenbare voorbeelden uit de praktijk.

Eenvoudig: hier wordt een quote van Johan Cruijff omgebogen naar: ‘Reclame maken is heel simpel maar wat heel moeilijk is, is simpel reclame maken.’  Of je moet schaven aan de oorspronkelijke wijze woorden van Cruijff weet ik niet maar het punt is wel duidelijk.

Relevant: kortweg gaat dit hoofdstuk erover dat je zorgt dat de vorm past bij de inhoud en vice versa. Het beeldende (fictieve) voorbeeld over een uitvaartorganisatie waar je jouw laatste reis kan boeken alsof het een vakantie is, spreekt voor zich.

Aanrader?
Is dit boek(je) nu wel óf geen aanrader? Onder aan de streep zeg ik ‘ja!’ met de kanttekening dat het te basaal kan zijn voor (ervaren) marketeers. Ben je een ondernemer, freelancer, verkoper die reclame als een van de vele taken heeft? Dan is de BETER-theorie er een die reclame maken laagdrempelig maakt én een theorie die prospects kan transformeren naar klanten.