Sinterklaas zat te denken

Sinterklaas is weer in het land en dat betekent dat het weer tijd is voor sinterklaasgedichten. Ook in huize Tadema. Rond 5 december maken we bij ons thuis surprises voor elkaar. Daarbij zijn 2 voorwaarden: ga vooral helemaal los én voeg een gedicht toe van minimaal 6 regels. 

De dagen voor sinterklaasavond blijven de deuren van de slaapkamers hier in huis angstvallig gesloten. Iedereen werkt hard aan de surprise. Het enige wat door de gesloten deur hoorbaar is, is het gescheur van papier, getimmer en zo nu en dan wat gevloek. Uit ervaring weet ik dat het verplichte gedicht door mijn familieleden pas een paar minuten van tevoren wordt gefabriceerd. Het online rijmwoordenboek wordt daarbij veelvuldig geraadpleegd. Mijn liefde voor het schrijven is duidelijk niet erfelijk. Maar goed: ze doen hun best, met als resultaat afgezaagde rijmpjes.

Heeft Sint iets voor jou meegebracht? Jazeker, het is een hele vracht!
Ik wens je veel plezier, met dit cadeautje hier!
Sint vond het moeilijk kiezen wat hij zou kopen, dus maak het cadeau nu maar snel open.

Afgezaagd kan je mijn gedicht nooit noemen. Al bij het openrollen van het papiertje zie je mensen mijn kant opkijken. Hoewel ik hardnekkig ontken en als afzender ‘Sinterklaas’ onderaan het gedicht staat, verraden het aantal én de lengte van de zinnen mij. Ik kan me namelijk niet inhouden tijdens het rijmen. Met schrijven als tweede grote liefde -naast mijn gezin- ga ik helemaal los op het gedicht. Ik werk er uren aan zonder dat ik het rijmwoordenboek hoef te raadplegen.

Meer dan alleen gezellig
Naast een gezellige sinterklaasavond is rijm ook goed voor je conversie. Slogans als: ‘melk is goed voor elk’, ‘bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’ en ‘ben je Bob, zeg het hardop’ zijn geloofwaardig(er) en overtuigend. Zo blijkt uit Noors onderzoek.

Rhyme-as-reason
Dat rijm met gemak een plek in het brein verovert, heeft zelfs een naam: het rhyme-as-reason. Mensen hebben de neiging om dingen eerder te geloven en te onthouden wanneer ze rijmen. De achterliggende gedachte is dat als het weinig moeite kost om iets te lezen, het vast waar is. Je zou bijna weer in Sinterklaas geloven.

Overtuigend schrijven, dat doe je ook met magische woorden. Met deze 7 woorden landt jouw boodschap goed in het onbewuste brein van de lezer. Zelfs als het verhaal inhoudelijk hetzelfde is als dat van de concurrent. Hoe dat werkt, ontdek je tijdens de goochelles voor copywriters en marketeers.