Slogans verkiezingen 2025
De verkiezingen komen er alweer aan en elke partij heeft zich weer gebogen over de nieuwe verkiezingsslogans. Ik bekeek de slogans van 12 partijen, niet op inhoud, maar op taalkracht en onbewuste invloed. Omdat je met woorden en zelfs het gebruik van een leesteken het verschil kunt maken in beleving. Wat gebeurt er in het brein van de kiezers als ze deze slogans lezen of horen? En waarom voelen sommige zinnen geloofwaardig, nog vóór je begrijpt wat ze betekenen?
Taal beïnvloedt meer dan we denken
Woorden sturen niet alleen gedrag, maar ook gevoel, vertrouwen en herinnering. Als beïnvloedingsspecialist houd ik mij bezig hoe je met 101 beïnvloedingstechnieken én de 7 magische woorden het brein verleidt, geruststelt of juist triggert. Die kennis deel ik met resultaatgerichte organisaties om hen te helpen bij het verhogen van de omzet en conversie.
Bij verkiezingen zie je beïnvloeding in zijn puurste vorm: 1 zin die miljoenen breinen tegelijk probeert te raken. Hier bestaat conversie niet uit meer clicks óf een meer sales. De politieke partij behaalt het conversiedoel als de kiezer in het stemhokje dat vierkantje voor hún partijnaam rood inkleurt.
Het doel en de impact van de slogan
Sommige slogans inspireren. Anderen irriteren. En ik snap het ook wel. Een slogan bedenken is moeilijk. Zeker in de politiek, waar taal vaak te lang, te voorzichtig en te wollig is. Terwijl bij de verkiezingen die ene zin juist alles moet samenvatten: visie, emotie en identiteit. Is het gelukt om dit goed onder woorden te brengen voor de verkiezingen van 2025? En welke impact heeft dit op de resultaten van de verschillende politieke partijen op 29 oktober 2025?
BBB: BBB levert.
Het werkwoord levert is actiegericht en concreet. Het zegt: we praten niet, we doen. Ons brein reageert positief op werkwoorden, omdat ze beweging impliceren. En dit werkwoord leveren suggereert ook nog eens resultaat: iets tastbaars, iets dat af is. Dat geeft een gevoel van controle en voorspelbaarheid, precies wat we fijn vinden in deze onzekere tijden. Tegelijk is het ook een koele term. Leveren hoort thuis in logistiek, niet in idealen. Het mist dan ook emotie, empathie of visie. En als je dan levert, wát lever je dan? is de vraag die in mijn brein oppopt.
De slogan wordt afgesloten met een punt. In de visuele uitingen is dat een punt met de Nederlandse vlag. De punt voelt daadkrachtig maar tegelijkertijd afgesloten, alsof dat het is en er geen vervolg komt. Terwijl deze nieuwe verkiezingen nog maar het begin zouden moeten zijn.
D66: Het kan wél
Ik smul van de klanken k en w. Dit zijn plosieven, spreek je deze uit dan blaas je letterlijk lucht uit. Dat klinkt technisch maar het brein reageert hier fysiek op. Zo registreert het brein een mini-piek in aandacht. Ook voelen woorden met die plosieven assertiever en minder twijfelachtig. Ze klinken alsof ze iets dóórbreken.
Lees ook: Hoe klanken onze perceptie beïnvloeden in communicatie.
De afwezigheid van een punt aan het eind van de slogan houdt de boodschap open. Het is niet afgerond, dit is nog maar het begin.
Opvallend vind ik het verschil met de eerdere slogan in 2023 waar D66 nog over “nieuwe energie” sprak. Deze verkiezingsslogan, 2 jaar later, is compacter en menselijker. Minder beleid, meer geloof.
PVV: Dit is uw land!
Het bezittelijke voornaamwoord uw in de PVV-verkiezingsslogan activeert in het brein direct een gevoel van eigenaarschap. Dat zorgt voor commitment: als iets van jou is, verdedig je het. Dit wordt nog eens versterkt omdat uw vetgedrukt wordt in de uitingen. Tegelijkertijd ervaar ik weinig ruimte voor nuance. De boodschap is niet uitnodigend, maar bezittend.
Het meest opvallend vind ik de keuze voor het uitroepteken, vast bedoeld om de boodschap kracht bij te zetten. Ons brein koppelt uitroeptekens aan urgentie, dreiging of emotie. Vanuit die koppeling kan letterlijk de hartslag van de lezer verhogen wat niet per se positief is. Zelf ben ik geen voorstander van uitroeptekens, het uitroepteken lijkt op een compensatie of twijfel, alsof er een gebrek aan kracht in de boodschap zelf is. Voor mij geldt dat een goed geschreven zin of slogan zichzelf moet dragen zonder uitroepteken. In dit geval vind ik het zelfs een overbodige, visuele schreeuw omdat de zin op zichzelf al voldoende geladen was.
GroenLinks–PvdA: Een nieuwe start voor Nederland
In 2023 was het nog Samen voor een hoopvolle toekomst. In 2025 is de hoop ingeruild voor actie. Een nieuwe start klinkt minder afwachtend, meer als doorpakken. Van hoop naar herstart.
De combinatie van nieuw en start is krachtig: emotie (nieuw) én momentum (start). Dit maakt dat de slogan optimisme oproept, zonder loze belofte: het gaat om herbegin, niet utopie.
Voor Nederland benadrukt saamhorigheid, al is die formulering niet erg onderscheidend. Sterker nog: de slogan verschilt maar met 1 woord met die van FvdD, namelijk ‘Een nieuwe kans voor Nederland’. Ik hoop voor iedereen dat de kiezers deze slogans van 2 partijen met uiteenlopende visies uit elkaar kunnen houden.
GroenLinks-PvdA lijkt op 2 paarden te wedden, zo zie ik ook de slogan Samen vooruit. Dit klinkt vriendelijk, verbindend en activerend. Samen roept warmte en gelijkwaardigheid op maar is ook wel weer heel voor de hand liggend nu de 2 partijen fuseren. Vooruit staat voor beweging en richting. Die combinatie triggert zowel sociaal gevoel als actiedrang — prettig voor het brein.
De hoofdletters versterken de nadruk, maar vooral de V van Vooruit voelt opvallend: hij suggereert grootheid en momentum, alsof de beweging al begonnen is.
Al met al voelt Samen Vooruit vloeiend voelt maar blijft inhoudelijk veilig en inwisselbaar.
Volt: Doe iets nieuws
Eenvoud als kracht? Het begint met een bevelvorm: doe. Dat activeert direct de motorische gebieden in het brein waardoor mensen letterlijk de drang voelen om iets te ondernemen. Maar het echte spel zit in iets. Een 4-letterwoord dat 2 kanten op kan vallen in het brein.
Het woord nieuws is dubbelzinnig: het kan ‘vernieuwing’ betekenen, maar ook verwijzen naar actualiteit. Ons brein houdt van dat soort semantische twisten: ze prikkelen zonder te verwarren.
Het meest krachtig is waarschijnlijk wel het ritme van de slogan die bestaat uit 3 woorden, met in de laatste 2 de krachtige ‘ie-klank’ . Achter dat ritme schuilt een diep cognitief principe dat in neuromarketing en retorica bekendstaat als de drieslag.
Uit onderzoek naar working memory blijkt dat mensen gemiddeld 3 tot 4 woorden moeiteloos kunnen onthouden. Voeg daar nog de klinkerrijm aan toe van de woorden iets en nieuws. De herhaalde ie-klank zorgt voor ritme en vloeiendheid. Ons brein koppelt dat gemak aan geloofwaardigheid, waardoor de slogan vanzelf overtuigender klinkt.
ChristenUnie: Opstaan voor het goede
Voor de ene persoon is dit compassie, voor de ander gehoorzaamheid. Juist die vaagheid maakt de slogan inclusief, maar ook vrijblijvend.
Op sociale kanalen verandert de partij de zin in een vraag: Sta jij ook op voor het goede? Daarmee verandert de boodschap subtiel van stelling naar uitnodiging. Slim, want dat activeert. Toch blijft de boodschap meer moreel dan concreet.
DENK: Nu is het moment. Meer dan ooit!
De slogan voelt groot en meeslepend, maar zegt inhoudelijk weinig over wát er precies moet gebeuren. Dit gevoel wordt bij mij bevestigd door de keuze van het uitroepteken. Zoals ik al beschreef bij de slogan van de PVV vind ik een uitroepteken een zwaktebod.
Een compliment voor de visuele kracht op: cursieve letters suggereren beweging: het voelt alsof de zin vooruitgaat. De vetgedrukte tekst zorgt voor focus, het kleurverschil bij nu en moment maken dat urgentie en tijdsdruk het eerst worden geregistreerd door het brein. De opwaartse, diagonale lijn waarin de tekst is weergegeven staat voor vooruitgang.
BIJ1: Doe eerlijk
Ergens vroeg ik mij af of het grammaticaal juist is. Navraag leert mij dat “doe eerlijk” grammaticaal correct Nederlands is, maar ook informeel spreektaalgebruik is.
“Wees eerlijk” zou grammaticaal netter. Maar goed, het enigszins rebelse spreektaalgebruik is dus oké in context, en zelfs stilistisch perfect als Bij1 lef en menselijkheid wilt laten voelen.
Het ontbreken van een punt aan het einde, houdt de zin open, alsof eerlijkheid nooit af is maar iets dat voortdurend vraagt om keuzes.
Het valt mij op dat in de andere uitingen van BIJ1 het woord radicaal veel wordt gebruikt vaak ook in combinatie met het woord eerlijk. Ons brein reageert sterk op het woord radicaal, omdat het klinkt als iets dat echt anders wordt. Daardoor trekt het aandacht en blijft het beter hangen. Bij BIJ1 krijgt het een positieve draai: niet extreem, maar eerlijk en rechtvaardig tot in de basis.
CDA: Een fatsoenlijk land.
Het CDA lijkt zich zelf te hervinden in 1 woord: fatsoenlijk. Een gevaarlijke keuze als je het mij vraagt omdat dit woord bij veel mensen direct een gevoel oproept, maar niet altijd hetzelfde. En dus ook niet altijd positief.
De punt maakt de zin gesloten: het is geen voorstel, maar een oordeel.
SP – SUPERSOCIAAL
In hoofdletters en als 1 woord geschreven door het hele verkiezingsprogramma heen: SUPERSOCIAAL. En daarmee 1 van de opvallendste slogans in de verkiezingen van 2025, als je het mij vraagt.
De hoofdletters trekken aandacht en simuleren volume zonder uitroepteken. Klankherhaling doordat super en sociaal beide starten met de letter s maakt het ritmisch en makkelijk te onthouden. En ik zei het al eerder: dat heeft als effect dat de boodschap ook eerder als betrouwbaar wordt waargenomen in het brein.
De keuze voor het woord super vind ik spannend. Enerzijds is deze kort, positief en roept direct energie op. Het triggert het beloningssysteem in het brein en voelt als iets groots of beters. Tegelijk klinkt het luchtig en wat commercieel, waardoor het enthousiasme wekt maar ook snel overdreven of populair kan overkomen.
FvD: Een nieuwe kans voor Nederland
Een slogan met perspectief, maar zonder zekerheid. De slogan Een nieuwe kans voor Nederland speelt met verlangen en verwachting. Het woord nieuwe triggert het beloningssysteem: het brein reageert op vernieuwing met hoop en nieuwsgierigheid.
Het ontbreken van een punt aan het einde van de zin maakt de zin open, maar ook minder vastberaden. En ja, ook hier mis ik onderscheidend vermogen. Door 1 woord te vervangen, kans voor start, kom je al uit bij de slogan van GroenLinks–PvdA: Een nieuwe start voor Nederland.
NSC: Zorgen voor zekerheid!
Waar ik heel enthousiast werd over deze slogan, wordt dat enthousiasme helaas direct afgebrokkeld door de toevoeging van dat door mij gehekelde uitroepteken. In plaats van dat het de boodschap kracht zou moeten bijzetten, vind ik het een zwaktebod.
Partij voor de Dieren: Natuurlijk,
Laten we inzoomen op dat ene woord: Natuurlijk betekent tegelijk ‘vanzelfsprekend’ en verwijst naar natuur, aarde, duurzaamheid. Hiermee sluit het naadloos aan met de visie van de partij. Dat is semantische priming in optima forma: 1 woord triggert meerdere associaties in milliseconden.
Toch schuilt er een risico in die vanzelfsprekendheid. Natuurlijk is zó congruent met de identiteit van de partij dat het weinig verrassing of spanning oproept. Het bevestigt wat kiezers al weten, maar prikkelt ze niet om anders te denken. De slogan is inhoudelijk raak, maar cognitief veilig. Eerder bevestigend dan activerend.
Tot slot
Waar de verkiezingsslogans van 2023 nog gingen over herstel en hoop, draait 2025 om doen en durven. Meer werkwoorden, minder beloftes. Meer actie, minder afwachten.
Welke slogan heeft jouw voorkeur? Jij mag kiezen!
Ik schrijf en spreek over het boosten van je resultaten met de kracht van invloed., zoals neurocopywriting.
Disclaimer: deze slogan-analyse zegt niets over mijn politieke voorkeur. De post is zo objectief mogelijk tot stand gekomen met oog voor de impact van woorden op ons brein.