Boekentip 'Smart Brevity' | Lang is angst. Kort is vertrouwen.
Dit boek is by far het beste boek dat ik afgelopen jaar las. Niet omdat ik iets nieuws las. Vooral omdat ik bevestigd kreeg waar ik voor sta. En soms is dat wat je nodig hebt. Bevestiging. Het geeft je vertrouwen en precies dat is hét magische ingrediënt voor beknopt schrijven.
Ik heb het over Smart Brevity. Meteen even voor de duidelijkheid: ‘brevity’ staat voor beknoptheid. Ik moest het ook googelen. Dit boek gaat over de kracht van meer zeggen met minder woorden. Daar zou ik het bij moeten laten, aldus de Axios-journalisten en auteurs van het boek: Jim VandeHei, Mike Allen en Roy Schwartz. Ik heb namelijk al gezegd wat ik wil dat jij onthoudt: Smart Brevity, het boek dat gaat over kort en krachtig schrijven is geweldig. Punt.
Ik kan het toch niet laten om de hoe met je te delen. Omdat jij misschien nu een te lange tekst aan het schrijven bent en geen tijd hebt om dat geweldige boek te lezen. Verder houd ik het kort. Beloofd.
1. Focus op 1 persoon, de persoon voor wie je schrijft.
2. Bepaal het ene ding dat je wil dat jouw lezer onthoudt.
3. Schrijf dat ding op, doe dit zoals je het zou vertellen aan die ene persoon voor wie je schrijft.
4. Stop.
En al die 4 punten zijn onmisbaar voor het schrijven van een smart brevity-tekst. Maar punt 4 was mijn persoonlijke eyeopener. Stop wordt mijn persoonlijke credo en oproep naar al mijn opdrachtgevers en deelnemers van mijn schrijftrainingen. Om dat te onderbouwen weet ik nu al dat ik Lisa Ross, CEO van Edelman vaak ga citeren:
“We hide our insecurity in additional words. Your message is lost, your sincerity is in question and your competency gives me pause, because you’re all over the place.”
Onthoud: beknoptheid is vertrouwen. Lengte is angst. Dát is het leidende principe van Smart Brevity, een communicatieformule waarmee jij prio geeft aan wat er echt toe doet en dit verwoordt op een beknopte manier. En nu stop ik. Op mijn hoogtepunt. Stop.
PS Deze boekentip kreeg ik van Celine Charlotte. Celine verkocht voor meer dan € 4 miljoen aan cursussen aan ruim 17.000 cursisten. Je snapt het, ik wil ook wel 17.000 cursisten bereiken met mijn e-learnings Scoren met vacatureteksten en De 7 magische woorden. Daarom volg ik Celine op de voet en op Instagram. Op aanraden trouwens van Chantal Smink die op haar beurt weer een briljante e-learning over alles wat jij moet weten over SEO aan het maken is.
Bron foto Axios.