Storytelling in vacatureteksten
Het was 1986. Ik was een tienjarig meisje met rood haar en olijke sproetjes en zat in de vierde klas van basisschool ‘t Galjoen. Mijn meester heette Hans. Meester Hans was mijn meest favoriete leraar ooit. Waarom? Elke schooldag bracht Hans een nieuw verhaal mee naar school.
Een van de verhalen die meester Hans vertelde was over zijn reis naar de Griekse eilandengroep Santorini. Op dit eiland bezocht hij de Nea Kameni-vulkaan. Tijdens zijn klim naar de vulkaan smolten de zolen van zijn schoenen. Dit kwam omdat de grond van de vulkaan ruim 40 graden Celsius was. Vol trots liet Hans zijn nieuwe schoenen zien, die hij noodgedwongen kocht in een klein winkeltje op het eiland.
35 jaar later
En ik ken nog alle details van het verhaal. Daarentegen weet ik nog maar bar weinig van alle andere gortdroge informatie die andere leraren op mij afvuurden. Het ging het ene oor in en het andere oor uit. Het verklaart waarschijnlijk waarom mijn beste rapport van de basisschooltijd dat van klas 4 was.
20% meer sollicitaties
Waarom ik je dit verhaal vertel? Omdat verhalen beter worden onthouden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat lezers jouw teksten 5 keer beter onthouden als je storytelling-technieken gebruikt. 5 keer! En zet je storytelling in bij de werving van personeel? Er is aangetoond dat storytelling gemiddeld 20% meer sollicitaties oplevert dan klassieke vacatureteksten.
Ben jij benieuwd hoe je storytelling in kan zetten in arbeidsmarktcommunicatie? In mijn boek Tekst werkt heb ik er een hoofdstuk aan gewijd. Als je het handboek voor tekst binnen recruitment en hr al in de kast hebt staan, pak het eruit en blader direct door naar pagina 146. Heb je het boek nog niet? Bestel het dan direct.