Prijs per woord, per uur of per project?
De prijzen die tekstschrijvers rekenen: er is echt al wel vaker iets zinnigs over geschreven. Toch blijft het de gemoederen bezighouden. Je komt geen forum of socialmedia-groep tegen waar vakgenoten dit onbespreekbaar laten. En ik snap dat gedoe over de prijzen. Want de ene tekstschrijver hanteert woordprijzen, een andere copywriter spreekt over uurtarieven en weer een andere tekstschrijver houdt het bij projectprijzen. Dan variëren al die tarieven ook nog eens van heel hoog tot extreem laag. Wat is nu wijsheid? Dat bepaal jij he-le-maal zelf als copywriter of tekstschrijver. Wat ik ervan vind (en waarom ik dit vind)? Dat schrijf ik van mij af in dit artikel.
Een prijs per woord
€ 0,01 per woord. Er zijn mensen die hiervoor hun bed uitkomen. Sterker nog, mensen gaan ervoor aan het werk. Dit soort copykloppers noem ik ook wel broodschrijvers. Die om 1 volkorenbrood te kopen al snel 240 woorden moeten tikken. En dan eten die copywriters dus alleen nog maar droog brood. Ik kan met € 0,01 per woord waarschijnlijk de rekeningen niet eens betalen. Zelfs niet als ik 24/7 de blaren op m’n vingers tik. Daar komt nog bij dat ik voor geen cent(imeter) geloof in een prijs per woord.
Waarom ik niet geloof in een prijs per woord? Omdat ik misschien maar 20% van mijn tijd woorden op een beeldscherm aan het tikken ben. De rest van mijn tijd gaat op aan een intake/research. Wel zo'n 50% van het schrijfproces. En de resterende 30%? Ben ik met een vlijmscherp mes de tekst aan 't aanscherpen. Hierbij is de delete-button mijn beste vriend is.
Als jij per woord betaald krijgt is de delete-button niet jouw beste vriend maar jouw grootste vijand. De kans dat je er dan op klikt is kleiner aangezien elke klik op die button je weer een paar cent kost. Liever zet je dan passief taalgebruik in, dat levert zo 1 à 2 extra woorden per zin extra op. Kassa. Nog wat opvultaal toevoegen dan? Je weet wel van die loze woorden en clichéformuleringen die niets toevoegen maar wel de nodige extra centjes opleveren. En in herhaling vallen, ook een goed idee onder het mom: de kracht van herhaling. Tsja, je moet ergens de rekeningen van betalen toch? En als ik het zo opsom begin ik bijna kansen te zien in een vergoeding per woord. Bijna.
Inmiddels zit ik met dit ene tekstelement alweer over ruim de 240 woorden. Ik loop even naar de bakker voor dat volkorenbrood.
Het was de zomer van 2011. Terwijl de inkt op mijn KvK-inschrijving opdroogde, belde een potentiële opdrachtgever. De vraag waar ik zo voor vreesde kwam: ‘Wat is jouw tarief?’ Onzeker en bijna onverstaanbaar mompelde ik: ‘65 euro per uur. Terwijl ik er nog achteraan fluisterde dat dit exclusief btw was, zei de potentiële opdrachtgever: ‘Ik bedoel; wat is jouw tarief pér woord.’ Het was maar goed dat er anno 2011 nog geen MS Teams- of Zoomsessies waren. Zo kwamen mijn verbaasde blik en opengevallen mond niet in beeld. Toegegeven, anno 2011 was ik erg bleu. Als je mij onder tafel wilde l*llen was daar niet veel voor nodig. Korting? Voordat een prospect het woord uitsprak halveerde ik de prijs al. Maar ook toen wist ik wel dat een tekst zich niet laat verkopen per woord.
Een uurtarief
Tijdens mijn start als copywriter in 2011 stotterde ik nog als een potentiële opdrachtgever mijn uurtarief vroeg. Jaren later vind ik de vraag: ‘wat is jouw uurtarief?’ nog steeds lastig. Alleen nu struggle ik er op een andere manier mee. Simpelweg omdat een uurtarief communiceren bar weinig zegt én (voor mij) niet werkt. Hoezo?
- De ene copywriter schrijft sneller dan de ander. De ene copywriter is duurder dan de ander. Een rekensom: Copywriter A doet 4 uur over de tekst en rekent €60 per uur. Copywriter B doet 3 uur over de tekst en rekent €75 per uur.
Als rekenen ook niet jouw sterkste kant is: aangenaam. Mijn calculator laat zien dat op de factuur van copywriter A een bedrag staat van € 240. Copywriter B rekent in totaal € 225. Onderaan de streep is de opdrachtgever dus met de ‘goedkope’ copywriter A duurder uit. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit die iemand levert. Want gaat het daar niet over? De prijs in verhouding tot de kwaliteit die wordt geleverd? Ongeacht hoelang een copywriter erover doet, of wat de copywriter per uur rekent?
Onderzoek onder de leden van Tekstnet geeft aan dat de kosten van een tekstschrijver of copywriter in 2022 zo tussen de € 74 en € 96 uitkomen.
2. De opdrachtgever betaalt (vaak) voor tijd waarin de copywriter niet productief is. Stel, ik heb op basis van dat uurtarief een opdracht gekregen. De klok tikt. Ik zit helemaal in de flow. Mijn vingers roetsjen over het toetsenbord. Totdat de deurbel gaat en een gladde verkoper mij zonnepanelen probeert aan te smeren. 5 minuten later plof ik geïrriteerd op mijn bureaustoel. Weg flow. Het duurt (te) lang voordat ik weer in die flow ben. Die tijd ben ik echt niet mijn tarief waard.
3. Een uurtarief kan voor de nodige misverstanden zorgen. Zeker als je van tevoren niet duidelijk afspreekt hoeveel tijd je als copywriter besteedt aan een tekst. Er zijn genoeg opdrachtgevers die denken dat copywriters wel ‘even’ een ‘tekstje’ kunnen schrijven. Als jouw opdrachtgever denkt dat je een luttel uurtje zoet bent is dat in de echte wereld misschien wel het viervoudige. Daarmee is de factuur dus ook 4 keer zo hoog. En de kans op heibel verviervoudigt.
Er zijn copywriters die bijzonder geheimzinnig doen over hun uurtarief. Ik niet. Mijn uurtarief ligt op het dubbele van copywriter B. Huh? Aan het begin zei ik toch € 65,00 per uur? Scherp van je. En dat klopt(e). In 2011 was ik een beginnende copywriter. Ruim 11 jaar later heb ik de ervaring en een specialisme die samen € 150,00 per uur waard zijn.
Ja, sommigen vinden dat (te) veel geld. En enkele mensen spreken dat ook uit. Als dat gebeurt dan denk ik altijd meteen aan de reclame van L’Oréal: ‘because I’m worth it’. Het is mij alleen nog nooit gelukt om die gedachte over mijn lippen te krijgen richting een prospect 😉. Dus meestal reageer ik met een wedervraag: ‘als je mijn factuurbedrag vergelijkt met wat mijn teksten opleveren, vind je het dan nog (te) veel geld?’
Een projectprijs
Kijk, nu komen we ergens. Op basis van de omvang en complexiteit van de schrijfopdracht doe je als copywriter een inschatting. Zelf doe ik die inschatting soms in- en soms exclusief feedbackverwerking. Ligt een beetje aan de opdracht. Dus stel ik denk dat ik 8 uur bezig ben voor het schrijven van een killertekst, dan vermenigvuldig ik dat met die hoofdprijs. Zo weten mijn opdrachtgevers van tevoren waar ze aan toe zijn. En ik ook.
Eerlijk is eerlijk. Soms zit ik wel eens mis met zo’n inschatting. Dan zit ik dus in die flow, word ik niet gestoord door een praatgrage buurvrouw en staat de tekst in no-time. Omgerekend is mijn uurtarief dan nog een stuk hoger. Als het echt veel scheelt stuur ik de opdrachtgever een creditnota. No sweet talk, dat is wat ik doe.
Het komt alleen vaker voor dat ik er zelf bij inschiet. Dat de buurvrouw alweer aanbelt voor een kopje suiker en even daarna een deur-tot-deurverkoper mij zonnepanelen wil aanpraten terwijl de regen met bakken uit de lucht komt. Dat een hardnekkig writersblock mijn creatieve brein blokkeert. Gelukkig komt het ook geregeld voor dat ik precies goed zit. En zo hoef ik dus geen droog brood te kopen. En kan ik de zonnepanelen betalen die de deur-tot-deurverkoper mij heeft aangesmeerd.
De winnaar is.....
Je hebt vast al door dat mijn voorkeur uitgaat naar een projectprijs. Een projectprijs die ik baseer op mijn uurtarief. Als het niet nodig is communiceer ik mijn uurtarief niet. Omdat ik merk dat mijn schrijfsnelheid best hoog ligt en ik ondanks mijn ‘hoge’ uurtarief een reguliere projectprijs kan voorleggen. Ben je ook een copywriter of tekstschrijver? Ik ben benieuwd hoe jij jouw tarieven verwoordt. Laat het vooral weten in de comments.
Dit artikel over prijzen van tekstschrijvers en copywriters verscheen eerder op Frankwatching.