Wat je verkoopt ben jezelf.

In mijn werkkamer staat een Billy-boekenkast tot de nok toe gevuld met boeken over communicatie, beïnvloeding en neuromarketing. Die boeken staan op kleur ingedeeld want dat staat leuk. Nu is zo’n geordende boekenkast geinig maar als auteur wil je niet dat jouw boek een plekje heeft in mijn Billy-boekenkast. Liever staat dat boek op mijn zwevende boekenplank, naast mijn bureau en daarmee op grijpafstand als ik aan het werk bent, ter inspiratie en informatie. Alle boeken op die plank hebben 1 ding gemeen: ik heb ze allemaal ‘grijs’ gelezen. Over welke boeken ik het heb? Denk aan ‘ Invloed’ van Cialdini, ‘ Don’t make me think’ van Steve Krug en sinds kort ook ‘ Wat je verkoopt ben je zelf’ van Erwin Wijman.


Of een boek wel of geen plek op m’n zwevende boekenplank bemachtigt, heeft niet alleen te maken met inhoud. Zo staan er in de boekenkast heel veel boeken die op het oog mega-interessant leken. En misschien zijn ze ook interessant maar ik kom er gewoon niet doorheen. Voor mij zijn die boeken vaak te theoretisch geschreven en ze zitten bomvol te lange zinnen en ingewikkeld taalgebruik. Maar het nieuwste boek van Erwin Wijman hoort thuis op elke zwevende boekenplank, zeker die van zzp’ers en ondernemers die bekend, bemind en begeerd willen worden.

 Waarom? Erwins schrijfstijl is lekker. Zijn manier van schrijven is soepel, alsof ’ie zijn verhaal aan mij vertelt tijdens een goed gesprek. En zo vlieg ik door alle 41 hoofdstukken heen. Wat? 41 hoofdstukken? Da’s best veel. En dat is dit boek ook: veel. Veel voor weinig: de paperback is te koop voor 20,- en het aantal tips is overweldigend. Bij het tellen van de tips raakte ik de tel kwijt. Als ik moet gokken denk ik dat er gemiddeld 8 tips per hoofdstuk worden gegeven. Vermenigvuldig je dat met die 41 hoofdstukken dan zit je al snel ruim over de 300 tips. Ik zei toch dat het veel was? De tips zijn stuk voor stuk treffend omschreven en vooral heel praktisch. In mijn blog licht ik 4 tips toe die ik het meest aansprekend vind.

 
Ook vertel ik in datzelfde blog wat er naar mijn idee nóg beter kan aan dit boek en op welke manier ik toch een kleine bijdrage kon leveren aan dit fantastische boek.