Ook handig is dit uitgebreidere prompt om je persona te creëren bron: Mirjam van der Ploeg, MeerImpact)
Creëer een panel van 3 uiteenlopende persona's
1. Geef een naam
2. Achtergrond: denk aan: gezin van herkomst, geboorteplaats, opvoeding, opleiding
3. Leefsituatie: denk aan: partner, kinderen, werk, sociale omgeving, lidmaatschappen van verenigingen
4. Wat speelt er nu in het leven van de persona? Denk aan: kinderen die het huis uit gaan, een nieuwe wijk die gebouwd wordt, et cetera.
5. Drijfveren, verlangens en zorgen: denk aan: religie, ambitie, wensen, zorgen en angsten. Probeer specifiek te worden.
6. Hobby’s, en dingen die de persona niet kan uitstaan: probeer specifiek te zijn: lezen? Wat voor soort boeken dan? Afkeer van politiek? Waarom dan?
7. Mediagebruik: beschrijft een dag uit het leven van de personen en bekijk steeds welke communicatie middelen en kanalen erg relevant zijn. Bijvoorbeeld: heeft hij een wekkerradio? Welke zijn er dan? Nog een voorbeeld: gaat hij of zij naar de voetbalclub? Ziet er advertenties? Nog een voorbeeld: werkt hij, zij, het op kantoor? Zoekt de persoon dan via Google naar informatie?
Duidelijkheid is het mooiste cadeau dat jij de lezer kan geven.
Wist je dat meer dan de helft van onze bevolking teksten van overheden en bedrijven niet (goed) begrijpt? Ook hoger opgeleiden mensen lezen meestal liever een begrijpelijke tekst die snel en makkelijk wegleest.
Tijdens de incompany training 'Dat is duidelijke taal' neem ik jullie mee in:
waarom duidelijk schrijven zo belangrijk is.
hoe jullie zelf een tekst schrijven in eenvoudig Nederlands.
de belangrijkste verbeterpunten om jullie doel(groep) te bereiken.
De incompany training is maatwerk. Ik stem de training af op de deelnemers, jullie doelgroep, organisatie en situatie. Hierbij kom ik graag naar jullie toe zodat de training 'Dat is duidelijke taal' plaatsvindt in een voor jullie vertrouwde omgeving.