Beïnvloeden en complimenten
Het overkwam mij van de week. Tijdens een incompanytraining ‘Beïnvloeden met resultaat’ staan de 7 beïnvloedingsprincipes van dr. Robert Cialdini centraal. En een van die 7 principes is ‘liking’.
Kort door de bocht: als jij resultaat wil behalen, helpt het als jouw doelgroep je aardig vindt. Een van de manieren hoe je jouw gunfactor kan vergroten, is door complimenten te geven.
Op het moment dat ik over deze manier van beïnvloeden spreek, zegt een van de deelnemers: ‘Jaja, dus dat compliment dat je mij net gaf, was vast nep.’
Heel even weet ik niet waar ze op doelt. Dan valt mijn oog weer op haar gouden laarsjes. Flashback: op het moment dat de dame vanmorgen de trainingsruimte binnenliep, werd mijn zicht bijna verblind door die schitterende laarsjes. Zo schitterend dat ik spontaan uitriep: ‘Wat een kekke laarsjes, zeg! Echt heel erg mooi!’
Nu denkt de vrouw dat dit compliment met voorbedachten rade is gegeven. Ik betrap me erop dat ik alles uit de kast trek om haar te overtuigen dat het écht een spontaan compliment was. Ik val daarbij zelfs terug op de theorie zoals dat áls ik bewust wil beïnvloeden, ik beter had kunnen complimenteren met een karaktereigenschap. Zoals een compliment over haar assertiviteit.
Shoot, ik heb het gevoel dat die laatste opmerking niet helpt. Voor de vorm sluit ik af met ethiek: dat elk compliment dat je geeft om te beïnvloeden wél altijd gemeend moet zijn.
Ik kijk opnieuw naar d’r laarsjes. Ze lijken ietsje doffer dan net. Hieruit trek ik de conclusie dat ik met mijn goedbedoelde uitleg de plank missloeg. Dan troost ik mezelf met de gedachte dat deze deelnemer het beïnvloedingsprincipe ‘liking’ niet snel meer zal vergeten. Hopelijk kan ze het snel zelf toepassen in de praktijk.
Wil jij ontdekken hoe vaker een ‘ja’ scoort met de inzet van de 7 beïnvloedingsprincipes, zoals liking? Volg de 120 videolessen van dr. Cialdini himself en sluit aan bij mijn coachingsessies.