“Wat kan ze hockeyen, hè, die meid?”
De twijfel wordt gezaaid doordat hockeyster Fatima Moreira de Melo een muzikale ode brengt aan de topsport. De zaal van het Koninklijk Theater Carré zit bomvol BN’ers. En thuis zitten dus nog eens 1,6 miljoen mensen te kijken naar het gala. Languit op de bank, met een bak popcorn op schoot. Iedereen ziet de prachtige Fatima gehuld in gouden jurk het nummer ‘Wie wil er nu niet winnen’ zingen. En we kunnen het helaas ook horen. Fatima kan dan misschien verdomd goed hockeyen, maar ze is geen zangeres. De valse noten klonken dwars door Carré en door de boxen van mijn televisie.
Terwijl Fatima met het lood in d’r pumps het podium afliep, zegt presentatrice Chantal Janzen: “Wat kan ze hockeyen, hè, die meid?” Ik sta op van mijn bank en geef Chantal een staande ovatie. Op mijn sloffen. Het was een zeer omstreden opmerking, zo bleek later, maar ik vind het stoer dat Chantal zei wat heel Nederland dacht. Ten overstaan van een bomvol Carré en voor 1,6 miljoen kijkers.
Ik weet trouwens niet wat ik meer bizar vind. Was dat de vraag van de organisatie van het Gouden Televizier-Ring Gala aan Fatima om een muzikale ode te brengen? Of was dat het ja-antwoord dat de hockeyster gaf?
Een topsporter geeft niet op. Dus waagt Fatima Moreira de Melo het 8 jaar later weer als zangeres het podium te betreden. Dit keer beklimt ze het podium van It Takes 2, een BN’er-zangtalentenjacht. Een paar dingen zijn hetzelfde: weer ruim 1,6 miljoen kijkers en Chantal Janzen als presentatrice. Het grote verschil? Fatima wordt dit keer begeleid door professionele zangers en volgt zanglessen. Heel veel zanglessen. En dat al dat oefenen loont, dat blijkt uit de derde plek die Fatima verovert.
Fatima was steengoed in hockey. Inmiddels is ze professioneel pokeraar. Dat je veel kunt is geen vrijbrief dat je alles goed kan. Voor copywriters geldt hetzelfde. Een handleiding schrijven voor een technisch product vraagt om andere talenten dan de creatie van een slogan. Een persbericht of een aanbestedingstekst schrijven: een wereld van verschil. Die vlieger gaat ook op als je zonder enige kennis vacatureteksten gaat schrijven. Want ook al ben je een professionele tekstschrijver of copywriter, geloof me: het schrijven van vacatureteksten is andere koek. Zoals een mergpijpje anders is dan een speculaasje.
Je hebt te maken met wet- en regelgeving, inclusief schrijven en je moet dealen met de gierende zenuwen die de lezer heeft. Tijdens de incompanytraining Vacatureteksten schrijven voor tekstschrijvers neem ik jou mee in de verschillen. Want als jij je laat begeleiden door een specialist op dit vlak en training volgt kun je dit zeker wel onder de knie krijgen. Net als dat Fatima die derde prijs in de wacht sleepte. Meer informatie over de incompanytraining Vacatureteksten schrijven voor tekstschrijvers vind je hier.