Ik moet spontaan plassen
Na 2,5 uur rijden kwam ik ein-de-lijk aan bij mijn hotel. Lui als ik ben parkeer ik vlak voor de entree. Had ik dat maar niet gedaan. Al bij het openen van de deur van de auto hoor ik het: gekletter van de enorme fontein die de entree opsiert. Spontaan moest ik plassen. Maar goed, eerst even die hutkoffer uit mijn achterbak halen. De fontein klettert ondertussen door. Per waterdruppel die in de fontein valt, lijkt de druk op mijn blaas toe te nemen.
‘Nicol, it’s all in your mind’,
zeg ik tegen mijzelf. Ondertussen wiebel ik met mijn benen om de druk op mijn blaas te verlichten. Het werkt namelijk écht om je benen te bewegen als je nodig moet plassen. Iets met het onderdrukken van de activiteit van de zenuwcellen in het blaascontrolecentrum. Hutkoffer uit de auto, aangemeld bij de receptie, wachten op de lift naar de vierde etage, klooien met het openen van de deur van de hotelkamer… oké, nu kan ik naar het toilet. En het is een toilet van de hotelketen met de toekan, dus dan zit je goed. Letterlijk en figuurlijk. Denk je nu: Nicol heb je aandelen bij deze keten? Dan volg je mij duidelijk niet op Instagram waar ik mijn bewondering voor de toiletten bij de toekan-keten niet onder stoelen of banken steek.
Anyway, terwijl ik op het toilet zit vraag ik mij af: is het wel allemaal ‘in the mind’? Nam mijn brein een loopje met mij toen ik dat gekletter van die fontein hoorde? Het alwetende Google bood uitkomst:
Pavlov
Je zou het kunnen vergelijken met de Pavlov-honden. Deze honden leerden dat zij eten kregen, na het horen van een bel. Zodra de bel ging, maakten zij dan ook automatisch meer speeksel aan als een soort voorbereiding op hun maaltijd. Mensen blijken hetzelfde te doen bij het horen van watergeluiden. Alleen in plaats van het aanmaken van speeksel, vult onze blaas zich. En nee, het is niet wetenschappelijk bewezen maar artsen spreken deze theorie zeker niet tegen. Urologen en psychologen denken dat het allemaal te maken heeft met ‘de kracht van de suggestie’.
Sturen van gedrag
Ik weet dat je het gedrag van mensen kan sturen met beïnvloedingsprincipes, methodes en principes. Zo wordt in de supermarkt de (vaak kunstmatige) geur van versgebakken brood verspreid om jouw koopgedrag te stimuleren. Wil de slijter van zijn Duitse wijnen af, dan wordt er bewust Duitse achtergrondmuziek afgespeeld. Maar dat het geluid van kletterend water ervoor zorgt dat de blaas zich vult waardoor mensen spontaan moeten plassen? Wauw. Ik zie een kans voor toiletexploitanten: start een 2TheLoo-achtig iets recht voor de deur van het hotel in Venlo.
Nu ambieer ik zelf geen carrière als toiletexploitant. Ik richt mij liever op het sturen van het gedrag van mensen met de inzet van woorden. 7 doodnormale woorden om precies te zijn, die magische krachten krijgen zodra je deze combineert met beïnvloedingsprincipes, methodes en effecten. Mijn kennis daarover deel ik graag. Bijvoorbeeld tijdens de fonkelnieuwe e-learning (pre-orderen kan nú!). En moet je naar het toilet terwijl je de e-learning bekijkt? Dan zet je ’m gewoon op pauze.