Hoe komt het dat sommige slogans blijven plakken en anderen worden vergeten?
Waarom maakt de ene tekst wel indruk en de andere niet?
Hoe scoor je met een waardevol idee?
De broers Chip Heath (hoogleraar Stanford University) en Dan Heath (consultant) deden uitgebreid onderzoek naar hoe een goed idee (of product/dienst) blijft plakken bij de doelgroep. Na het analyseren van honderden succesvolle ideeën zagen ze dat telkens een van dezelfde 6 principes een rol speelden. Die principes zijn simpel, onverwacht, geloofwaardig, concreet, emotioneel en verhalend. Vertaal je dit naar het Engels dan vormt het samen het acroniem 'SUCCES' (Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Story). In mijn sessie voeg ik hier een zevende principe aan toe: Start. Zo is niet alleen het SUCCESs-woord juist gespeld in het Engels; starten is ook nodig om te kunnen scoren met trefzekere teksten.
Tijdens mijn sessie loop ik stap voor stap de 7 principes door. Hoe schrijf je simpel, onverwacht, geloofwaardig, concreet, emotioneel en verhalend? Welke beïnvloedingsprincipes en schrijftechnieken kan je hier slim bij inzetten?