De SUCCESs-formule voor tekst die blijft hangen 

Ontdek de 6 (+1) principes waarmee jij een trefzekere tekst schrijft.

Het succes van elk goed idee, product of dienst zit in hoe je het overbrengt op de doelgroep. Tijdens deze sessie: ontdekt het publiek:

wat de succesfactoren zijn van een overtuigende, pakkende tekst.

hoe je een positieve mindset bij jouw doelgroep realiseert.

verschillende invalshoeken die jouw tekst nóg beter maken.

Simpel en verrassend

Hoe komt het dat sommige slogans blijven plakken en anderen worden vergeten?
Waarom maakt de ene tekst wel indruk en de andere niet?
Hoe scoor je met een waardevol idee?

De broers Chip Heath (hoogleraar Stanford University) en Dan Heath (consultant) deden uitgebreid onderzoek naar hoe een goed idee (of product/dienst) blijft plakken bij de doelgroep. Na het analyseren van honderden succesvolle ideeën zagen ze dat telkens een van dezelfde 6 principes een rol speelden. Die principes zijn simpel, onverwacht, geloofwaardig, concreet, emotioneel en verhalend. Vertaal je dit naar het Engels dan vormt het samen het acroniem 'SUCCES' (Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Story). In mijn sessie voeg ik hier een zevende principe aan toe: Start. Zo is niet alleen het SUCCESs-woord juist gespeld in het Engels; starten is ook nodig om te kunnen scoren met trefzekere teksten.

Tijdens mijn sessie loop ik stap voor stap de 7 principes door. Hoe schrijf je simpel, onverwacht, geloofwaardig, concreet, emotioneel en verhalend? Welke beïnvloedingsprincipes en schrijftechnieken kan je hier slim bij inzetten?

De SUCCESs-formule in het kort: 

  Simple:  de kracht van eenvoud maakt jouw tekst sterk .

  Unexpected: verras, prikkel en scoor met woorden.

  Concrete:  zeg waar het op staat voor resultaat.

Credible: geloofwaardigheid is de sleutel naar conversie.

  Empathy: welk gevoel roep jij op bij de lezer?

Story: de kracht van een verhaal.

Start: ‘stop talking, start doing’.


Ik deel de formule met o.a.:

marketeers.

copywriters.

tekstschrijvers.

contentspecialisten

communicatiemedewerkers.


Het onmogelijke is mogelijk

Na 9 jaar actief geweest te zijn als marketingprofessional richt ik mij sinds 2011 volledig op tekst. Iets met 'if you do what you love, you will never work another day'. Lekker cliché maar soms is het wat het is. Ik schreef duizenden wervende en overtuigende teksten. Als ervaren copywriter deel ik nu mijn kennis als spreker en trainer. Dat doe ik enthousiast, bevlogen en goed. En altijd met een vleug psychologische beïnvloeding. Sommigen noemen dit schrijven voor het brein, andere psychologie in copywriting en andere weer neuromarketing.

Hoe dan ook: mensen maken namelijk 95% van hun aankoopbeslissingen in het onderbewuste. Willen we niet toegeven, toch is het dit hoe ons brein werkt. En voor marketeers, copywriters en tekstschrijvers is deze wetenschap een zeggen. Met slimme beïnvloedingsprincipes, handige effecten en magische methodes is er meer mogelijk dan je voor mogelijk houdt. Zeker als je de juiste woorden kiest. 

Aaltje Vincent

Aaltje Vincent & company

Inhoudelijk on spot, witty en super.

“Als dagvoorzitter is Nicol vakkundig, inhoudelijk on spot, witty en super.”

Kennis maken?

O ja, als je een spreker/dagvoorzitter zoekt die een standaardverhaal komt afdraaien dan ben ik niet je vrouw.


Recht voor z’n raap? Ja, dat ben ik wel. Ervaar het door nu een kennisafspraak te plannen. Op een moment dat past in jouw agenda. Ik spreek je snel.
Plan zelf een afspraak