Beïnvloeding
Nicol_Tadema
Beïnvloeding
11/16/2025
1 min
0

Waarom Black Friday je brein zo hard raakt

11/16/2025
1 min
0

Vraag jij je ook weleens af wat er toch is gebeurd met Black Friday? Ooit was dit 1 dag; de dag ná Thanksgiving waarop winkels vroeg de deuren openden en met hoge kortingen klanten loten. Maar anno 2025 lijkt het meer op een soort kortingswintertijd. Wat is het succes achter Black Friday?

Steeds langere periode
Black Friday start vaak al begin november. Met Pre-Black Friday-deals en acties die doorlopen tot Cyber Monday. Ergens wel logisch, omdat méér tijd meer prikkels oplevert, meer herhaling en dus meer kans dat ons brein zwicht voor schaarste, FOMO en ‘dit mag ik niet missen’-gevoel.

Omzetgroei zichtbaar vanaf begin november
In 2024 groeide de omzet van consumentenelektronica al vanaf begin november met bijna 6%. Ook buiten consumentenelektronica liet Black Friday vorig jaar flinke omzetgroei zien. Zo was er in de fashion-categorie een omzetgroei van 5% in de weken 46 t/m 48. Schoenen lieten een bijzonder sterke groei zien van 11%.

Wereldwijd was Black Friday 2024 een recordjaar voor online verkopen. met uitgaven tot wel $ 74,4 miljard. Dit is 5% meer dan het jaar ervoor.

Waarom Black Friday zo goed werkt
Omdat Black Friday feilloos inspeelt op de zwakke plekken van het brein. Dat brein is al sinds de oertijd gecodeerd om risico’s te vermijden. En een aanbieding mislopen, dat voelt voor het brein als risico. Dus doen we 2 keer harder ons best om iets niet mis te lopen dan om iets te winnen. Wat als een ander er straks met die deal vandoor gaat. Wat als de afteltimer op 0:00 staat en je de aanbieding mist.

Tel daarbij onze constante honger naar dopamine op. Kortingen zetten je beloningssysteem in beweging. En zo wordt je honger gestild. Niet door het product zelf, maar door het gevoel dat je ‘een goede deal’ maakt.

Recent onderzoek toont aan dat 48%van de Nederlandse consumenten aangeeft zich door kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen te laten verleiden tot impulsaankopen.

Naast gemak en duurzaamheid blijft de focus op kosten sowieso van belang. Dit is opnieuw bevestigd door het Deloitte Supermarkt Consumentenonderzoek 2025.

Hoe het in je brein werkt
Dus je scrolt. Jouw oog valt op het woord ‘korting’ en die rode prijs. Je ziet ‘nog maar 2 op voorraad’. Een pop-up vertelt dat 3 anderen deze aanbieding nu óók bekijken. En dan is er die afteltimer die steeds sneller lijkt te gaan. Er is geen ontkomen aan: je brein kiest voor zekerheid. Toevoegen aan winkelmandje. Zelfs als je rationeel weet dat je prima kunt leven zonder die derde airfryer.


Reacties
Categorieën