Beïnvloeding
Nicol_Tadema
Beïnvloeding
12/23/2025
2 min
0

Geurmarketing in de makelaardij

12/23/2025
2 min
0

De zaal is gevuld met makelaars. Ik mag deze mensen meenemen in de kracht van invloed. Tijdens mijn keynote vraag ik: “Wie zet geurmarketing in bij de verkoop van huizen?” Er gaat 1 hand omhoog. “Ik! Als het naar natte hond ruikt, zet ik de ramen open.” 

De rest van de aanwezigen knikt instemmend. En ik ruik een kans.

Eerst even dit
Voor jou als professional in de makelaardij is dit misschien een open deur als je het gedrag van potentiële kopers begrijpt. Dat mensen geen huis zoeken. Dan zouden zij overal kunnen wonen, als het maar 4 muren en een dak heeft. Maar nee, potentiële huizenkopers zoeken vooral rust, zekerheid en een goed gevoel bij hun keuze. Wat weer voorkomt uit het gegeven dat kopers risico-avers worden bij hoge bedragen. Er hangt immers nogal wat of van het wel of niet kopen van een huis. Wat als de buurt toch niet bevalt? Is er wel voldoende ruimte? En wat als er verborgen gebreken zijn? Maar zodra jij als makelaar die rust, zekerheid en dat goede gevoel realiseert... lekker! Want dan verkoopt de woning sneller. En beter.

Geurmarketing in de makelaardij is 1 van de manieren om belachelijk succesvol te zijn in de makelaardij. Omdat geur werkt vóórdat mensen gaan nadenken. De eerste indruk ontstaat al in de hal.

Wat is geurmarketing eigenlijk?
Geurmarketing is het verspreiden van een geur vanuit een commercieel oogpunt. Een marketingtechniek die vaker wordt toegepast dan je denkt. In winkels, in restaurants, in kantooromgevingen. Logisch dat geurmarketing veel wordt toegepast, want geur is 1 van de eerste prikkels die binnenkomt zodra je een ruimte ingaat. Niet zomaar een prikkel, maar eentje die écht binnenkomt. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • de geurzin de allersterkste link is naar het geheugen en de emotie?
  • 75% van de emoties die we voelen, wordt beïnvloed door geur?
  • geur een emotionele verbinding creëert tussen een product en de ‘ruiker’.

Het is duidelijk: geur heeft direct effect op de emotie van de potentiële koper van een woning. Het gaat dus veel verder dan het maskeren van onprettige geuren, zoals die natte hond. De juiste geur heeft direct invloed op de gemoedstoestand van de mensen die de woning bezichtigen:

  • mensen voelen zich meer emotioneel betrokken bij de woning.
  • mensen voelen zich meer op hun gemak.
  • mensen blijven langer.
  • mensen zijn positiever gestemd.
  • mensen kunnen zich makkelijker voorstellen dat ze er wonen.

3 keer raden wat die gemoedstoestand oplevert. Inderdaad, dat jij dat 'verkocht' bord op kan hangen.

Terug naar die zaal vol makelaarsgeurmarketing-makelaar
Er ging dus maar 1 hand omhoog in die volle zaal met makelaars. Terwijl juist geurmarketing bijdraagt aan succes in de makelaardij. Als een tierelier, juist omdat huizenverkoop draait om dat goede gevoel.

Misschien denk je bij de combi van geurmarketing en huizenverkoop aan de geur van appeltaart. Makelaars zouden spuitbussen met appeltaartgeur inzetten om een huiselijke sfeer te creëren. Toch blijkt dat die baklucht eerder afleidt en zo is de oude appeltaarttruc verleden tijd.

Simpelere, frisse geuren zoals dennen of limoen geven een schoner en daarmee ‘minder bewoond’ gevoel. Warme tonen zoals vanille, kaneel of kruidig hout zijn ook een aanrader. Neem cederhout. Subtiel en rustgevend. Het gevoel van luxe. Geeft vertrouwen.

Verkoop je nieuwbouw? Dan is het creëren van een huiselijke sfeer vaak extra lastig. Totdat je de geur verspreidt van de exotische mix van witte thee en vijgen, zo is onderzocht. De geur van witte thee en vijgen geeft zelfs nieuwbouwhuizen een kalmerende, luxueuze feel.

Dus makelaars die dit lezen: thank me later. Nu eerst als de wiedeweerga naar de winkel voor zo’n flesje met geurstokjes met cederhoutgeur of witte thee en vijgen.

Reacties
Categorieën