
Waarom 80% van de goede voornemens strandt (en wat je daaraan kunt doen)
De kerstboom staat nog in de aarde en de oliebollen hangen nog niet in het vet. Toch is het nu al belangrijk om na te denken over hoe jij, jouw collega’s óf jouw prospects 2026 aftrappen. Waarom? Ons brein geeft ons bij die symbolische streep van een nieuw jaar het gevoel dat alles weer mogelijk is. Dus starten we op 1 januari steevast met goede voornemens, kwartaaldoelen en nieuwe projecten.
Maar dan, rond 12 januari is het bij 4 van de 5 mensen al mis. Goede voornemens stranden en oude patronen sluipen terug. De sportschool wordt weer leger. Je moppert weer als vanouds. En de schermtijd op je mobieltje? Die is nog langer dan vorig jaar.
Waarom goede voornemens mislukken
Dat goede voornemens al snel stranden, is niet omdat we zwak zijn of geen wilskracht hebben. Wel omdat het brein van gemak en herhaling houdt. Nieuwe gewoontes kosten moeite en leveren niet meteen iets op. Zodra dat eerste enthousiasme weg is, grijpt het brein dus terug naar wat bekend voelt. En zo zitten we op zondagavond weer op de bank, met een halfleeg glas starend naar een scherm.
Hoe goede voornemens wel slagen
Hoe kun je wel zorgen voor langetermijnresultaat? Een gedragsverandering realiseren die ook na 12 januari standhoudt? Niet door harder je best te doen, maar door slimmer met het brein om te gaan. Verandering lukt pas als je weet hoe je je eigen onbewuste brein (en dat van anderen) kunt sturen. Als je begrijpt wat het triggert, kun je jezelf blijven motiveren. En vergroot je de kans dat het nieuwe gedrag wél blijft hangen.
Dit zijn 3 voorbeelden die langdurige gedragsverandering stimuleren:
- Maak het gedrag van je prospects of medewerkers zichtbaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan scorebordjes, stempelkaarten of voortgangsbalken. Zo activeer je o.a. het Zeigarnik-effect: mensen maken graag af waar ze aan begonnen zijn.
- Koppel het gedrag van jezelf of anderen mensen aan hun identiteit. Een goed voornemen kan zijn: ‘ik wil meer deals sluiten’, maar het is bewezen effectiever als je zegt: ‘ik ben een dealcloser’.
- Creëer een gezonde variant van sociale druk door anderen te vertellen over jouw doel voor 2026. Ons brein haat het om inconsistent te lijken en falen? Liever niet. Dus doe je extra je best om het doel te behalen.
Keynote Van goede voornemens naar gedragsverandering
Ga jij ook voor maximaal resultaat? Nodig mij uit voor jullie kerstborrel of nieuwjaarsreceptie. Voor de eerste 3 boekers geldt het unieke tarief van 2026 euro (exclusief btw) voor de keynote Van goede voornemens naar gedragsverandering.
Terwijl jullie met een kerstkransje of oliebol in de handen staan, deel ik mijn kennis over beïnvloeding en gedragsverandering. Dat doe ik lekker luchtig (zoals een goede oliebol), interactief en vol praktische gedragsknoppen om van goede voornemens blijvende resultaten te maken.