Jatwerk
Dat ik goede teksten schrijf, dat durf ik inmiddels wel hardop te zeggen. Ik krijg vaak complimenten van opdrachtgevers. Geregeld hoor ik dat de conversie een boost heeft gekregen. En soms kom ik mijn teksten tegen op onverwachte plekken. Onverwacht omdat het plekken zijn waar ik (of mijn opdrachtgever) de content niet voor had bedoeld. Zie het als je fiets die je neerzet op het station en terugvindt op de bodem van de gracht.
Goed, misschien wat cryptisch.
Laat ik schrijven waar ’t op staat. Mijn teksten worden gejat. Laatst gebeurde het weer. Ik trof de korte tekst die ik zelf al een half jaar toevoeg aan mijn facturen nu zelf in mijn mailbox. En nee, ik factureer mijzelf niet. Het was een factuur van een leverancier die de begeleidende tekst had overgenomen. Woord voor woord. Behalve de afzendersnaam, die was uiteraard wel veranderd. Omdat de tekst slim is geschreven en het betalen eerder leuk dan vervelend maakt, heb ik de factuur netjes binnen de betaaltermijn betaald. For the record, zie je een factuur vergezeld door een tekst over een blije bakker? Weet dat die tekst ooit als eerste van mijn toetsenbord rolde.
Het blijft niet bij 1 diefstal
Oké, dit was de eerste keer dat ik mijn ‘factuurtekst’ ergens anders tegenkwam. Vaker gebeurt het me dat ik een out-of-office-reply ontvang die verdacht veel op die van mijzelf lijkt. Ook daar maak ik namelijk best wat werk van. De ene keer wil ik een glimlach op het gezicht van de ontvanger toveren. Een andere keer doe ik er een klein vleugje marketing in. Mijn laatste out-of-office-reply? Die ging over het bezoeken van Sintra en het eten van een pastel de nata. Best bijzonder dat ik 2 weken later eenzelfde out-of-office kreeg van een relatie. Hoewel, hetzelfde: ook hier waren de afzendersnaam en zelfs de afwezigheidsdatum uniek. Wat een toeval dat deze persoon ook in Lissabon was!
Meer jatwerk
Nog vaker worden mijn blogs gekopieerd. Niet zo lang geleden was het weer raak. Een LinkedIn-connectie had een blog over ‘mijn’ magische woorden voor 80% overgenomen. Het verschil (de overige 20% dus) zat ‘m vooral in de commerciële actie die ze eraan had gekoppeld. Die verwees linea recta naar haar site. Binnen 1 uur nadat het artikel online stond plopten er 4 berichten in mijn DM en WhatsApp. Of ik wist dat mijn blog was gejat. Ik moet zeggen dat ik niet wist of ik pissig of trots moest zijn. Ik koos voor het laatste: hoe tof dat meerdere mensen mijn blog herkenden terwijl iemand anders haar naam eronder had gezet... Wel stuurde ik de dame in kwestie een kort berichtje dat ik het leuk vond dat ik haar had geïnspireerd. Schuldbewust reageerde zij: ‘Sorry, je hebt gelijk maar ik had haast en had geen tijd voor bronvermelding.’
Of het jatwerk veroorzaakt wordt door mijn goede teksten? Hierover mag je zelf oordelen. Ik zoek de reden in tijdgebrek, een writer’s block, drukte en/of gemakzucht. Sowieso vind ik het niet respectvol. Wil jij mijn teksten (her)gebruiken, vraag het gewoon even. Dikke kans dat ik ‘ja’ zeg en jij je niet herkent in dit artikel.
Oh ja, als je nu denkt: ik wil zelf goede teksten schrijven die een glimlach op het gezicht van de lezer toveren? Of een slimme out-of-office schrijven met een kleine vleugje marketing erin? Een overtuigend blog creëren? Schuif aan bij mijn gratis webinar Scoren met woorden op 1 december. Aanmelden kan nu al.