blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
03/20/2023
2 min
0

Wat wil je worden als je later groot bent?

03/20/2023
2 min
0

‘Wat wil je worden als je later groot bent?’ Juf Gebien stelde mij deze vraag toen ik in de eerste klas van de lagere school zat. Die eerste klas heet tegenwoordig groep 3 en geeft aan hoe oud (46 jaar) ik ben. Juf Gebien was toen al mijn favoriete juf en is dat altijd gebleven. Als ik mijn werk snel af had en alles was goed kreeg ik een stempel. Blij als een kind liep ik dan weer terug terwijl de inkt droogde door mijn wapperende rode haar.

Gek genoeg herinner ik mij haar vraag over wat ik wilde worden nog heel goed. Maar het antwoord? Geen idee. Ik weet wel dat ik als kind lange tijd journaliste wilde worden. Ontmoedigd door mijn ouders omdat ik dan nooit de weekenden vrij zou zijn en op feestdagen moest werken, meldde ik mij nooit aan voor de studie Journalistiek. Om een of andere reden kreeg ik een idee dat ik dan maar juf wilde worden. Net als juf Gebien. Mijn ouders stimuleerden dat want dan was je elke schoolvakantie vrij en dat was goed te combineren met een gezin. Via een opleiding Pedagogisch werk zou ik dan doorstromen naar de Pabo. Dat was het plan, alleen is het er nooit van gekomen.

Toch zit er iets interessants aan de vraag die Juf Gebien mij stelde: ‘wat wil je later worden als je groot bent?’ Ze paste het ‘act-as-if-frame’ toe. Eerlijk gezegd denk ik niet dat juf Gebien het doorhad, ze was een ietwat ouderwetse dame van 64 met haar grijze haar in een knot. Ze droeg altijd prachtige gekleurde rokken en had een hart van goud. Aan de andere kant: misschien was het wel bewust en is er een briljante marketeer aan haar verloren gegaan.

Het act-as-if-frame zorgt ervoor dat je je dingen kan voorstellen en weerstand vermindert. Wat als ik ‘later groot ben’? Opeens zag ik mijzelf niet meer als 6-jarig meisje maar als een volwassen vrouw met de wereld aan haar voeten. Alles was mogelijk. In marketing zie je het ook geregeld terug: ‘wat als jij tijd kan besparen met onze software?’ Of ‘wat als je 10 kilo bent afgevallen’ op een site voor een diëtiste? Ook in arbeidsmarktcommunicatie wordt het frame met regelmaat slim toegepast: ‘wat als je bij ons 25% meer salaris krijgt?’ of ‘wat als wij jouw studieschuld kan afbetalen?’

Het act-as-if-frame is een van mijn favoriete beïnvloedingstechnieken. Simpelweg omdat je de lezers erop los laat fantaseren. Hypothetisch wordt alles mogelijk en eventuele bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het magische woord ‘als’ is onlosmakelijk verbonden met het frame. En mede daarom is ‘als’ mijn favoriete magische woord uit mijn nieuwe boek ‘De 7 magische woorden’. Nu zit het hoofdstuk over ‘als’ niet inbegrepen bij de gratis download van de eerste 50 pagina’s van dit boek. Wel ontdek je het inleidende hoofdstuk over ‘De vettige massa’ en het hoofdstuk over het magische woord ‘maar’. Wat als jij die gratis download nu doet? Klik hier.



PS Oplettende lezers weten dat ik eerder ook schreef over mijn favoriete leraar. Dat was meester Hans.

Reacties
Categorieën