Beïnvloeding
Nicol_Tadema
Beïnvloeding
11/22/2025
1 min
0

De verborgen psychologie achter het McDonald’s-logo

11/22/2025
1 min
0

Waarschuwing: na dit weetje smaakt je Big Mac misschien net iets minder lekker. Want dat iconische gele logo waar je elke afrit weer naartoe lijkt te worden gezogen, heeft een heel andere betekenis dan je misschien ooit had gedacht.
 

De oorsprong van de bogen
Het idee voor de gele bogen ontstond in 1952 bij architect Stanley Clark Meston. Hij ontwierp ze als opvallend element in de McDonald’s-restaurants. In de jaren 60 wilde McDonald’s de bogen bijna schrappen als bouwkundig element van de restaurants. Ze vonden het beeldmerk te ouderwets, te Amerikaans en niet strak genoeg. Op dat moment werkte designpsycholoog Louis Cheskin met McDonald’s en besloot zich ermee te bemoeien.

Lees ook: Waarom fastfoodlogo's meestal rood/geel zijn.

Waarom de bogen moesten blijven
Cheskin adviseerde om de bogen nooit weg te halen. Niet vanwege de merkwaarde. Niet vanwege zichtbaarheid. Maar vanwege iets wat veel dieper zit. Zijn argument was gebaseerd op onderzoek waaruit zou blijken dat ‘de bogen Freudiaanse effecten hadden op het onderbewuste van de consument en daardoor sterke marketingassets waren voor McDonald’s eten’.

In andere woorden: volgens Cheskin zou ons brein in de M ronde, open vormen herkennen die voedend, warm en veilig voelen. Denk aan de reflex die in je systeem zit bij borstvoeding. Niet rationeel. Wel oer.

Als je dat dan rationeel bekijkt, en zeker wanneer je de huidige gele M omdraait, dan weet je het. En kun je het nooit meer anders zien:  het logo van McDonald's staat voor borsten.
 

borsten log mcdonalds
‘Moeder McDonald’s’ en het uiteindelijke logo
Niet zomaar borsten trouwens, volgens Cheskin staan de bogen symbool voor ‘de borsten van moeder McDonald’s’ een nuttige associatie als je zelfgemaakte maaltijden wilt vervangen’.

Cheskins invloed zorgt ervoor dat de bogen een blijvend merkonderdeel worden. En zo krijgt Jim Schindler, dan hoofd engineering en ontwerp bij Mc, de taak om alle visuele elementen van het merk consistenter te maken. In 1961 vertaalde hij de 2 architectonische bogen, die al op de restaurants stonden, naar het grafische logo. Hij maakte er de dubbele bogen van,  en zo is er de M die je nu overal ziet.

Reacties
Categorieën