
Deze fout saboteert je offerte (en je bedoelt het niet zo)
"Nicol, wil je even meekijken met deze belangrijke offertetekst?" Tuurlijk, doe ik graag.
Ik open het document. De tekst is goed doordacht, inhoudelijk sterk. Toch staat er iets in de weg. Iets groots. Het is het ego van mijn klant. Die vooral eerst aandacht wil voor hoe geweldig zijn dienstverlening is, dat hij wereldwijd werkt en daarin succesvol is. Je begrijpt, het gaat dus eerst (lang) over zijn bedrijf. En pas daarna is er, ergens onderaan, wat aandacht voor de prospect. Te laat.
Een van de meest gemaakte fouten
Die egotripperij veroorzaakt een van de meest gemaakte fouten in offerte- en tenderteksten: vooral veel vanuit jezelf schrijven. Mijn klant is daarin niet de enige: iedereen heeft een ego. En in offertes en tenders komt dat gewoon wat sneller tot uiting. Wat mijn klant wel onderscheidt, is dat hij hulp inschakelde. En mijn advies verwerkte. Of het aan mij te danken is dat hij al snel een dikke vette ‘ja’ op zijn offerte kreeg? Mijn ego zegt ‘ja’ 😉.
Egotripperij op zinsniveau
Zelfs op zinsniveau staat de prospect vaak pas op de tweede plek. Dan is er pas achteraan aandacht voor wat de prospect écht wil weten: wat levert het míj op?
Niet handig. Omdat mensen teksten scannen. Het brein zoekt houvast, haakt aan op eerste woorden, zakt bij lange zinnen af.
Wat je dan nodig hebt? Resultaat. Duidelijk én direct voorin de zin.
❌ Wij starten met een uitgebreide inventarisatie om daarna jouw probleem op te lossen.
✅ We lossen jouw probleem op. Dit lukt ons door te starten met een uitgebreide inventarisatie.
❌ Door de inzet van 2 dedicated recruiters en het activeren van wervingscampagnes trekken wij potentieel talent zodat jouw personeelstekort snel verleden tijd is.
✅ Jouw personeelstekort is snel verleden tijd. Om dit te realiseren zetten wij 2 dedicated recruiters in activeren wij wervingscampagnes.
❌ Wij zijn officieel partner van firma Janssen waardoor het voor ons mogelijk is te kunnen inkopen voor lage prijzen. Hier profiteert ook u van.
✅ U profiteert van lage inkoopprijzen, omdat we officieel partner zijn van Firma Janssen.
Voel je het verschil?
Dat is het verschil tussen schrijven wat jij belangrijk vindt, en schrijven wat jouw lezer nodig heeft. Dus zet jezelf op de tweede plek. Eerst resultaat. Dan jouw verhaal.
Wil je dat ik eens meekijk met een offerte of aanbestedingstekst? Tuurlijk, doe ik graag. Plan hier jouw Beïnvloedingsbooster.