identity framing
Nicol_Tadema
09/10/2025
2 min
0

33% meer kans op actie met 1 simpele woordswitch

09/10/2025
2 min
0

Als ik vroeger aan mijn kinderen vroeg “wil je je kamer opruimen?”, was hun enige actie het rollen van de ogen. Maar zodra ik zei: “wil jij vandaag de baas van de opruimbrigade zijn?”, stond er ineens iemand met een cape (oké, een dekbedhoes) bevelen uit te delen over knuffels en Lego.

Omdat deze techniek effectief blijkt, geef ik mijn 2 kleine ‘crewmembers’ ook andere titels. Zo was er de opperhoofd van de vaatwasser, een chief tafeldekken en een stofzuigerheld.

Wat heb jij hieraan? Meer dan je denkt. Je kunt bijvoorbeeld starten door deze techniek thuis toe te passen. Het enige dat je hoeft te doen is het werkwoord in je vraag te vervangen door een zelfstandig naamwoord. Dus je vraagt je partner niet: ‘wil je koffie inschenken?’ maar in plaats daarvan: ‘wil je vandaag mijn koffiekoning(in) zijn?’.

Werkt ook bij bij collega's en medewerkers
Ook op de werkvloer is deze techniek krachtig. Simpelweg omdat een losse actie optioneel voelt. De ander kan de actie uitvoeren. Of niet. Maar door iemand met een zelfstandig naamwoord in een rol te plaatsen, raak je iemands identiteit. En omdat mensen consistent willen zijn met wie ze (denken dat ze) zijn… neemt de kans op resultaat met 33% toe.

Speels, serieus of over the top
Om de techniek toe te passen hoef je geen creatieveling te zijn. Je kan ook eenvoudig het werkwoord ombuigen in een titel, eentje die bij iemand of bij het bedrijf past. Zolang je de actie maar verbindt aan een identiteit en niet omschrijft met een werkwoord.

❌ Laten we samenwerken.
✅ Word je mijn samenwerkingspartner?

❌ Wil je dit project leiden?
✅ Wil je de projectleider zijn?

❌ Kun je de kerstborrel organiseren?
✅ Jij bent onze Chief Mistletoe Officer.

Wetenschappelijk getest
Ik schreef net al dat het vervangen van het werkwoord voor een zelfstandig naamwoord de kans op resultaat met 33% verhoogt. Dat percentage komt niet uit de lucht vallen. Harvard- en Stanford-onderzoek naar *identity-based motivation* laat zien dat mensen vaker in actie komen als je hun gedrag koppelt aan wie ze (denken dat ze) zijn.

In een beroemd experiment vroegen onderzoekers een groep mensen om te stemmen. De ene groep kreeg: “Wil je stemmen?” De andere: “Wil je een stemmer zijn?” De tweede leverde zo’n 33% meer daadwerkelijke actie op. Hetzelfde effect trad op bij studenten die eerder opruimden wanneer hen werd gevraagd een “helper” te zijn in plaats van gewoon te “helpen”.

Jouw beurt
Jij bent de rolverdeler van de dag. Welke rollen kun jij uitdelen? Misschien aan een collega die altijd als eerste nieuwe ideeën heeft (a.k.a. de ideeënfabriek). Of aan degene die overzicht houdt in chaos (a.k.a onze rustbrenger). Of aan die ene die altijd zorgt voor taart bij verjaardagen (a.k.a directeur gebakzaken).

Omdat 1 simpele woordswitch het verschil kan maken tussen “misschien” en “zeker weten”.



Reacties
Categorieën