De nare bijsmaak van beïnvloeding
Kortingen, aftelklokken en claims dat de voorraad beperkt is: allemaal nep. Twijfel over de echtheid van reviews. Nog niet eens gesproken over het gemis aan transparantie bij (een verslavende vorm van) gamificatie.
Vanwege deze verdenkingen haalt het Chinese e-commerce platform Temu de afgelopen maanden vaak het nieuws. En in de krantenkoppen staat dan vetgedrukt kreten als:
❌ dubieuze beïnvloedingstechnieken
❌ verboden beïnvloedingstechnieken
❌ misleidende beïnvloedingstrucs
Daar gaat het mis.
Dit soort krantenkoppen zorgen ervoor dat beïnvloeding onterecht een nare bijsmaak krijgt. Dit soort krantenkoppen maken, dat als ik spreek over beïnvloeding de vraag wordt gesteld: “maar dat is toch misleiding?”. En dit soort krantenkoppen zijn de reden dat beïnvloeding onterecht verward wordt met manipulatie.
Onterecht omdat dit soort krantenkoppen gewoon feitelijk onjuist zijn. Omdat beïnvloeding nóóit dubieus, verboden of misleidend kan zijn. Omdat je met dubieuze intenties, verboden dingen of misleiding niet beïnvloedt.
Als beïnvloeding geen manipulatie of misleiding is, wat is beïnvloeding dan wel?
Beïnvloeding is het sturen van de prospect om bepaalde keuzes te maken. De prospect heeft (en voelt) daarbij altijd de vrijheid om het aanbod of voorstel af te wijzen, zonder negatieve gevolgen.
En bovenal is beïnvloeding altijd eerlijk. Dus alle beweringen die je doet, moeten feitelijk correct zijn. Je mag voordelen benadrukken, maar nooit valse beloftes doen.
Beïnvloed ethisch of beïnvloed niet.