
Beïnvloedingstechnieken zijn in elk vakgebied toepasbaar
“Hoppaaaaa op de deurmat van een paar duizend man. Lekker hoor!”
Zomaar een van de vele appjes die ik kreeg nadat de juni/juli-editie van het Managementboek.nl Magazine bij mensen op de mat plofte.
En heel eerlijk? Al die berichten zorgen bij mij voor een dubbel gevoel. Van trots en ongemak. Trots omdat het voelt als erkenning. Omdat mensen 101 beïnvloedingstechnieken lezen, bespreken en toepassen. Maar ook ongemak. Want aandacht is heerlijk, maar ook confronterend. Zeker als je gelooft dat beïnvloeden gaat over verbinding en verantwoordelijkheid – en dus niet over trucjes.
In het interview met Managementboek.nl vertel ik over dat spanningsveld. Over hoe het is om een boek te schrijven dat gaat over beïnvloeding, in een tijd waarin het woord al snel de bijsmaak van manipulatie krijgt. Terwijl mijn missie precies het tegenovergestelde is: laten zien dat beïnvloeding geen vieze term is, maar een vakgebied. Een vakgebied dat vraagt om bewustzijn, kennis en keuzes die passen bij je waarden.
Want laten we eerlijk zijn: wie met mensen werkt, beïnvloedt. Of je nu ondernemer, leidinggevende, marketeer, salesmanager of beleidsmaker bent. Elk woord telt. Elke timing heeft effect. En elk moment van contact biedt de kans om gedrag positief te sturen, of onbedoeld weerstand op te roepen.
Transparantie
Daarom geloof ik in transparante beïnvloeding. In technieken die psychologisch kloppen én moreel stevig staan. Denk aan technieken als sociaal bewijs, processing fluency of framing. Allemaal bewezen krachtig. Maar niet neutraal. Want zodra jij kiest hoe je een boodschap brengt, beïnvloed je automatisch hoe die binnenkomt. En dus ook het gedrag dat erop volgt.
Wat ik hoop, is dat het interview niet alleen gelezen wordt door mensen die al beïnvloeding toepassen. Maar juist ook door mensen die denken: “Beïnvloeden? Dat is niks voor mij.” Want juist voor hen is het relevant. Omdat beïnvloeding geen vak is dat je erbij doet, maar een lens waardoor je kijkt. Naar gedrag, naar communicatie, naar keuzes.
Lees het volledige interview hier: ➡️ Nicol Tadema bij Managementboek.nl