Storytelling in sales
Er waren eens 2 onderzoekers. De ene onderzoeker heette Gordon H. Bower, de naam van de andere onderzoeker was Michal C. Clark. Beide mannen wilden ontdekken hoe mensen informatie het beste kunnen onthouden. Niet zomaar informatie, het ging om 12 lijsten van 10 zelfstandige naamwoorden. Denk aan woorden als ‘eend’, ‘meubels’ en ‘kussen’.
Gordon en Michal zetten 2 groepen aan het werk. Groep 1 moet de woorden in het hoofd stampen, zoals je vroeger op school de tafels hebt geleerd. De mensen van groep 2 schrijft een verhaal waarin alle woorden worden verwerkt, om zo de woorden te onthouden.
De uitkomst van het onderzoek was heel verrassend. Groep 1, je weet wel de groep die de woorden in het hoofd had gestampt, scoorde gemiddeld 13%. Dus de woorden die zij in de juiste volgorde konden benoemen, waren voor 13% goed.
De tweede groep had de woorden dus in een verhaal verwerkt. Bij deze groep was het percentage met 93% meer dan 7 keer hoger.
Wat heb jij hieraan in sales? Nou, dat storytelling niet alleen zorgt dat je boodschap beter wordt onthouden. Ook zorg je met storytelling in sales voor herkenning, win je de aandacht wint én roep je allerlei emoties op. Zoals empathie en enthousiasme. Je werkt aan de verbinding met jouw gesprekspartner en wint vertrouwen.
Dit heeft allemaal een positieve invloed op de aankoopbeslissingen.
En zo levert storytelling in sales jou onder de streep betere commerciële resultaten op. En leven we allemaal lang en gelukkig.