Als briljante copywriters kunnen we veel. Niet alles. Niet niezen met onze ogen open of onze ellebogen likken. Ben jij een copywriter die dat wel kan? Wauw. Stuur vooral geen foto’s ;-). Wat ik vooral wil zeggen is dat een copywriter niet alle soorten teksten goed kan schrijven. Simpelweg omdat conversie copy echt andere koek is dan informatieve content.
Andere koek
Zoals een mergpijpje anders is dan een speculaasje. Een vacaturetekst schrijven vraagt om andere skills dan het schrijven van een persbericht. Shall I continue? Oké dan: een handleiding schrijven voor een technisch product vraagt om andere talenten dan de creatie van een slogan. Een persbericht of een aanbestedingstekst schrijven: een wereld van verschil.
Zie het alsof je Cesar Zuiderwijk vraagt om The Second Waltz op een viool te spelen. Terwijl André Rieu op de drums Radar Love speelt. Cesar en André zijn allebei muzikant, dus waarom niet? Of laat je huisschilder de Nachtwacht eens naschilderen. Ik laat me graag verrassen door het resultaat.
Een briljante copywriter is creatief, eigenwijs en slim. Maar een briljante copywriter is nooit een duizenddingendoekje.
Dus, het is helemaal niet erg dat jij als professionele copywriter nog geen vacatureteksten kan schrijven. Sterker nog, dat is heel logisch. Vacatureteksten zijn ook andere koek. Zo zijn het wervende teksten waarbij preselectie een rol speelt om de kwaliteit van sollicitaties te beïnvloeden. Waar corporate branding en employer branding niet mogen botsen. Ook heb je te maken met wet- en regelgeving.
Wil je hier nu meer over weten? Komt goed uit. Ik deel mijn kennis over vacatureteksten heel graag met copywriters, tekstschrijvers en andere content specialisten. Dat doe ik op het podium, tijdens incompanytrainingen en tijdens een toffe masterclass. Even bellen of WhatsAppen? Kan ook: 06 – 11 76 08 46.