Beïnvloeden op een tuinstoel-kringverjaardag.
Dit keer kwam ik er echt niet onderuit: een tuinstoel-kringverjaardag. Ken je dat? Zo’n feestje waar je opgedirkt zittend op een tuinstoel in kringopstelling beleefd moet zitten doen? Gesprekken moet voeren met mensen die je soms amper kent? En vaker met mensen waar je he-le-maal niets mee hebt?
Gelukkig word je soms uit een awkward gesprek gered als de zoveelste achtertante binnenkomt. Die je dan 3 zoenen geeft waarbij je haar snorharen voelt prikken in je wang. Dat dus. Maar dit feestje werd ik niet ‘gered’. Gelukkig was dit gesprek niet awkward en onder aan de streep nog winstgevend ook.
“Hey, ik heet Michel, ik ben de buurman van de broer van de tante van de jarige Job.”
“Hoi, ik ben Nicol.”
“Leuk, ik ben trouwens dé salesmanager bij een grote international. Werk je ook?”
“Zeker, ik train mensen zoals jij om betere resultaten te boeken.”
“Ow echt, hoe dan?”
“Door mensen te laten ontdekken hoe zij zelf 95% van de beslissingen van anderen kunnen beïnvloeden.”
“Uhm...” en ik kreeg een wat glazige blik toegespeeld dus ik vervolgde mijn verhaal:
“Wat als jij opeens veel vaker en sneller een ja-woord krijgt op jouw offertes?”
“Nou, dat zou ik wel lekker vinden: dan is mijn bonus gegarandeerd hoger en ben ik eindelijk van dat gezeur van mijn leidinggevende af.”
“Dat klinkt goed hè, Michel. Zo’n steengoede salesmanager als jij is natuurlijk ambitieus: je wil altijd topresultaten behalen.”
“Zeker weten.”
“Nou Michel, het enige wat je ervoor hoeft te doen is slimmer communiceren. Joshua is een salesprofessionals zoals jij en hij volgde laatst mijn traject Beinvloed met resultaat'. En Joshua past de trucs die ik hem leerde nu al even toe in zijn offerteteksten. Weet je wat hij zei toen ik hem laatst weer sprak?”
“Nou?” en Michel hangt inmiddels bijna aan mijn lippen.
“Dat ’ie 2 keer zo vaak een akkoord krijgt op de offertes.”
“Zo hee, zo’n traject klinkt misschien wel als iets voor mij dan. Waar kan ik die volgen?”
“In Den Dolder. Maar je moet wel snel zijn hoor, er zijn maar 8 plekken.”
“Ow ja, heb je de aanmeldlink voor mij? Dan meld ik mij meteen aan.”
En op die verjaardag meldt Michel zich ter plekke aan voor mijn eerstvolgende traject. Zou hij doorhebben dat ik net tig neuromarketingtrucs op hem heb afgevuurd zodat ik zijn beslissing in mijn voordeel kon draaien? Tijdens het traject valt het kwartje vast.
Ben jij er ook bij? Klik op dezelfde als Michel al deed: traject Beïnvloed met resultaat. Er is plek voor 8 ambitieuze ondernemers en professionals in sales en marcom.