blog-magische-woorden
Nicol_Tadema
blog-magische-woorden
07/17/2024
1 min
0

Beïnvloeding op het juiste moment

07/17/2024
1 min
0

Heb jij weleens met een houtboor een gat geboord in een betonnen vloer? Ik wel. Tenminste, dat was het plan.

Om een internetkabel door te trekken wil ik een gat boren door de betonnen vloer. Dus ik trek mijn klusoutfit aan en pak de langste boor uit de kast. Even later hang ik met mijn volle gewicht op die boormachine. Dan ontstaat er rook. Zoveel rook dat het brandalarm afgaat. Dan breekt de houtboor af alsof het een tandenstoker is. Als later de rook is neergedaald, kijk ik naar de betonnen vloer. Die is enigszins zwartgeblakerd maar verder even glad als ervoor.

Bij de inzet van beïnvloedingstechnieken zie ik dit ook gebeuren. Mensen die de technieken lukraak inzetten, zonder stil te staan bij de driver van te veranderen gedrag:

 🧠 Wederkerigheid. Terwijl je je collega een kop koffie overhandigt, vraag je of hij je weekenddienst wil overnemen.
 🧠 Schaarste. Als het werkt tijdens Black Friday, kunnen we het ook wel inzetten in onze vacatureteksten: ‘mis deze kans niet’.
 🧠 Sympathie. Terwijl je een boete probeert te vermijden, complimenteer je de agent overdreven met hoe goed hij eruitziet in uniform.

Doe je dit? Dan gaat er ook een alarm af in het brein van mensen. Dit is het reactance-alarm oftewel: er ontstaat weerstand. En hoewel er geen boortje afbreekt, breek je wel het vertrouwen af.

Om in klustermen te blijven: dan sla je dus de plank mis.

Elke beïnvloedingstechniek heeft een eigen plek in het proces. Alleen als je die techniek op het juiste moment én op de juiste manier toepast, boek je conversiepower. Bijvoorbeeld:

 🧠 47% meer winst per klant.
 🧠 14,5% meer ingevulde enquêtes.
 🧠 23% fooi in plaats van 3,3% fooi.

Goed, na mijn anekdote over het boren snap je waarom ik geen cursussen in klussen geef. Wel neem ik B2B-ondernemers, sales- en marketingprofessionals mee in beïnvloeding. Bij het traject ‘Beïnvloed met resultaat’ bijvoorbeeld, ontdek je hoe én wanneer je de wereldberoemde 7 beïnvloedingsprincipes inzet voor maximaal resultaat.

 Dit ontdek je tijdens de 120 videolessen van dr. Robert Cialdini himself én tijdens coaching op jouw eigen case door mij. Of dat iets voor jou is? Alleen als je wilt dat jouw conversieratio en/of closingrate ook door het dak gaat.

Scoor 1 van de laatste 7 plekjes en word ook gecertificeerd Ethical Influence Practitioner.


Reacties
Categorieën