Ik kook niet vandaag | recensie Het marketingkookboek
Of je nu een overheerlijk gerecht op tafel tovert of een overtuigende boodschap op papier zet: koken en contentmarketing hebben meer overeenkomsten dan je denkt. Allebei vragen ze om een combinatie van creativiteit, technische vaardigheden en passie om een gewenst resultaat te bereiken. Ook zijn koken en copywriting beide doelgerichte activiteiten, waarbij je de feedback van anderen gebruikt om je vaardigheden te verbeteren.
Een flinke scheut creativiteit
De overeenkomsten tussen koken en contentmarketing zijn groots. Laten we beginnen met creativiteit. Natuurlijk kun je als marketeer of copywriter met wat basisingrediënten zorgen dat je product of dienst wordt gepromoot. Het smaakt waarschijnlijk naar eenheidsworst die iedereen wel lust. Of het ook daadwerkelijk in de smaak valt bij jouw beoogde doelgroep, dat is de vraag. Voeg je echter een flinke scheut creativiteit toe dan neemt de kans toe dat het smaakt naar meer. De nasmaak is aangenaam en je blijft top of mind bij je doelgroep. Lust iemand dat extra ingrediënt niet: geen probleem:
If you want to speak to everyone, you speak to no one. – Seth Godin
Een handvol technische vaardigheden
Een beetje kok heeft kennis over de temperaturen, kooktijden en technieken om een gerecht goed te bereiden. Dat geldt ook voor contentmarketing. Neem bijvoorbeeld het schrijven van goede copy: dan moet je weten hoe je door de juiste zinsbouw, interpunctie en stijl een boodschap effectief overbrengt. En waar nodig voeg je een snufje SEO, een eetlepel beïnvloedingstechnieken of een theelepel magische woorden toe. Zo maak je het verschil tussen standaard-copy of een overtuigende boodschap.
Een toef passie
Nog zo’n gemeenschappelijke factor tussen koken en contentmarketing is passie. Allebei vragen immers om een zekere mate van toewijding. Zo kan een kok urenlang bezig zijn met het bereiden van het perfecte gerecht. Ook een contentmarketeer kan de tijd uit het oog verliezen tijdens het proces van onderzoeken, schrijven en produceren van hoogwaardige content.
Juist jouw passie zorgt ervoor dat je creatieve en innovatieve ideeën ontwikkelt die anders zijn dan andere. Net als dat je de doelgroep optimaal wil begrijpen.
Een mespuntje feedback
Of je nu een kok of contentmarketeer bent en of je nu wil of niet: feedback is essentieel om elke dag beter te worden in je vak. Een kok krijgt feedback van gasten, terwijl een contentmarketeer feedback van zijn doelgroep krijgt. En ja, voor iedereen geldt dat het vraagt om flink wat incasseringsvermogen om die soms best bizarre feedback te accepteren en er constructief op te reageren. Gelukkig zorgt die eerdergenoemde passie ervoor dat we altijd een beter resultaat willen leveren dat in de smaak valt bij de doelgroep.
De ironie
Het is best ironisch dat juist ík een artikel schrijf over de onverwachte overeenkomsten tussen contentmarketing en koken. Wie mij volgt op Instagram weet dat ik geen keukenprinses ben. Alleen als ik pizza bestel of patat haal bij de lokale snackbar pronkt er de hashtag #ikkookvandaag. Tsja, liefde gaat door de maag.
Contentmarketing (met als specialisme copywriting) gaat mij beter af. Daarin kan ik losgaan met mijn creativiteit en ik kan mijn passie erin kwijt. Omgaan met feedback? De ene keer ben ik er beter in dan een andere keer. Met de technische vaardigheden zit het ook wel goed, mede omdat ik die op peil houd door heel veel te lezen over alles wat te maken heeft met mijn vakgebied. En zo verorberde ik dus ook Hét marketingkookboek.
Lees ook: 10 manieren om jouw lezer ‘ja’ te laten zeggen
Een kijkje in de keuken
Voordat ik de inhoud induik een waarschuwing: dit kookboek is dik. En nee, ik bedoel niet dat het vol met heerlijke, smakelijke gerechten zit, hoewel dat ook het geval is. Ik bedoel dat dit boek met z’n 333 pagina’s letterlijk dik is. Ik heb het daarom even laten liggen tot ik meer tijd had om er goed in te lezen. Dat was achteraf niet nodig geweest: de georganiseerde indeling en praktische insteek zorgen ervoor dat je het op elke gewenste pagina kan openslaan om jouw honger naar gedegen marketingkennis te stillen.
In Het marketingkookboek worden door de Marketing Queens 11 succesvolle recepten aangesneden waaruit ik een smakelijk driegangenmenu samenstelde.
1) Voorgerecht
Hiervoor koos ik voor ‘een gemarineerd marketingplan’. Ik zie het hebben van een plan als onmisbaar om richting te bepalen en succes te behalen. Marketing bedrijven zonder plan is als het roeren in een pan met water.
2) Hoofdgerecht
Hierbij vielen de ‘smaakvol gevulde proposities’ het beste in de smaak. Want tsja, als je de doelgroep niet op een krachtige manier kan informeren of overtuigen is alle marketing smakeloos. In Hét Marketingkookboek noemen de Marketing Queens de propositie het product met een strik erom. In kooktermen zou ik zeggen dat de propositie de kers op de taart is. Ow, wacht: een taart bak je en kook je niet maar you get the drill.
3) Dessert
Daar koos ik voor ‘de smeuïge super-promotors’ dat qua smaak veel wegheeft van het beïnvloedingsprincipe sociale bewijskracht. Denk aan medewerkers, klanten of leveranciers die laaiend enthousiast zijn over jouw merk, product of dienst en die dat graag delen.
In boeken is er altijd 1 ding waarvan ik zelf nooit genoeg kan krijgen. Dat zijn praktijkvoorbeelden. Dit maakt het voor mij altijd net wat praktischer en herkenbaar(der). Nu kwamen er wel enkele voorbeelden voorbij zoals het ‘hokje’ van Tony Chocolonely, een savedesk van een goededoelenorganisatie en het merkkompas van Coolblue maar voor mij smaakte dat naar meer.
Onder aan de streep? Hét marketingkookboek vind ik een smakelijk boek voor alle marketeers die viersterren-marketing willen bedrijven. Het zorgt voor structuur, inspiratie en zet je in actie. Heerlijk leesbaar en praktisch. Een aanrader. Of je nu een startende marketeer bent óf al een tijdje heb staan pruttelen in het marketingvak.
Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.