blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
11/21/2022
3 min
2

De tool die tekstschrijvers tijd bespaart en tikfouten voorkomt.

11/21/2022
3 min
2

Pas op: het is verslavend.

Ik gebruik het nu een maand of 2. Elke dag een beetje meer voor de kick. En elke keer dat ik het gebruik denk ik: ‘hoe dan? Waarom wist ik dit niet eerder? Waarom weet niet iedereen dit? Waarom is dit het best bewaarde geheim onder tekstschrijvers?’ Het is zo simpel en zo waardevol. Sterker nog, ook als jij er nog nooit over gehoord hebt, durf ik te beweren dat je al een gebruiker bent. En ik weet zeker dat zodra jij je ervan bewust bent en het slim weet te gebruiken, dat je verslaafd raakt. Net als ik. Je wil steeds vaker en steeds meer. 

Oké Nicol, get to the point. Waar gaat dit over? Het gaat over tovertypen. Technologie die zo handig is dat het magie lijkt. In werkelijkheid is tovertypen niet meer dan autocorrect. Autocorrect die je zelf instelt voor woorden die je veel gebruikt. Gegevens die je maar niet uit je hoofd leert. Woorden die je steevast fout tikt. En tovertypen is gewoon gratis beschikbaar. De functie zit standaard ingebouwd in Microsoft Office, het programma dat de meeste mensen wel op hun Mac of Windows-laptop gebruiken. Het enige wat je moet doen, is die woorden die je veel gebruikt, die gegevens die je maar niet uit je hoofd leert en woorden die je steevast fout tikt invoegen als de autocorrectie. 

In de praktijk
Als ik in Outlook of in Office de letters MW tik en ik klik op spatie, verschijnt er automatisch De 7 magische woorden. De titel van mijn nieuwe boek die ik veelvuldig tik. Tik ik @ab dan verschijnt het woord ‘abonnement’, dit woord heb ik toegevoegd omdat ik moeite blijf houden met de juiste spelling. Schrijf je het nu met 1 of 2 b’s? Tik ik @FB dan: plop: een korte standaard-e-mailtekst waarin ik de opdrachtgever vraag om feedback op mijn tekst. Dat zijn zomaar wat voorbeelden die mijn vingers de nodige rust geven omdat ik niet zo veel hoef te tikken. Los van mijn vingers, weet jij hoe blij mijn aartsluie brein wordt van deze autocorrecties? Serieus, mijn brein loopt sinds ik tovertypen heb ontdekt 24/7 voorop in de polonaise.

@btw                 BTW-nummer
@kvk                  KvK-nummer
@rek                  Zakelijke rekeningnummer
@tel                   Telefoonnummer
@ma                  E-mailadres

Ik gaf al toe dat ik blijf twijfelen over de spelling van het woord ‘abonnement’. Dus die is toegevoegd. Net als woorden die ik steevast verkeerd typ omdat mijn vingers te snel over het toetsenbord vliegen:

 wesbite                          website
 vacatureteskt                vacaturetekst
 neit                                 niet
 gemiddlede                   gemiddelde


Een optie die mijn eindredacteur Marcel Migo nog aandroeg was er 1 die je kan inzettentijdens het notuleren van vergaderingen: @bla => De motie wordt voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.   

Inregelen
Je moet even weten hóé om te zorgen dat er voortaan in jouw brein ook een polonaise plaatsvindt en jij tijd bespaart. En heel eerlijk: er is een kans dat je ook geërgerd raakt. Zeker als je net als ik niet meteen in Microsoft Office vindt wáar deze magie verborgen zit. Ik was in elk geval wel geërgerd: ik was lekker gemaakt over het enorme gemak en de tijdwinst die tovertypen oplevert maar ik zocht me rot naar die optie in Microsoft Office. Uiteindelijk vond ik ’m niet in Word, wel in Outlook. En alle autocorrecties die ik daar invoerde waren (na opnieuw opstarten van Word) ook direct daarin te gebruiken. Klik hier voor hoe ik het uiteindelijk heb weten in te regelen.

Rekensom
Denk je nou: phoe, dat kost me tijd om die woorden in te voeren? Dat klopt. En misschien raak je net als ik gefrustreerd omdat je even moet zoeken. Toch, als je doorbijt en 1 keer de tijd neemt dan kan je volgens Lifehacking wel 24 uur per jaar besparen. Nog even los van het feit dat het tikfouten voorkomt. Dus doe mij een lol en maak de rekensom: 24 x jouw uurtarief. Benieuwd of je het dan wel waard vindt.

En denk je nou, holy moly wat een slimme tool? Meld je dan direct aan voor mijn gratis inspiratiemail. In die wekelijkse mail deel ik mijn hersenkronkels, brainwaves en meer van dit soort handige tips voor tekstschrijvers, copywriters en marketeers.  

Reacties
Categorieën