consistentie-invloed
blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
04/06/2024
2 min
0

Consistentie

04/06/2024
2 min
0

Toen mijn boek De 7 magische woorden nog maar een wild idee was, zette ik al een post op social media. Ik postte publiekelijk "in Q1 2023 verschijnt mijn vierde boek". Dat deed ik niet zomaar. Dat deed ik omdat ik weet dat als ik uitspreek dát ik iets ga doen, dat de kans op slagen groter is. Ja, ik geef het toe: ik ben supergevoelig voor de psychologische druk van anderen en wil voorkomen dat anderen mij zien falen. Het heeft gewerkt. Het boek is gepubliceerd in maart 2023 zoals aangekondigd. 

Het consistentieprincipe gaat erover dat we psychologische druk ervaren, zodra we eenmaal een keuze hebben gemaakt of een standpunt ingenomen hebben. Vervolgens gedragen we ons graag consequent in lijn met die keuze of dat standpunt. Dit mechanisme helpt ons betrouwbaar en voorspelbaar te blijven. Zo blijven we ook trouw aan ons eigen zelfbeeld.

Stap voor stap
Consistentie is een van de 7 beïnvloedingsprincipes. Ook wel een shortcut die door dr. Robert Cialdini is vertaald naar een effectief principe om invloed uit te oefenen op het het onbewuste brein. Dit beïnvloeden begint bij het stimuleren van jouw prospect/doelgroep bij het zetten van een eerste, kleine stap. Lukt dit je? Dan vergroot de kans op een succes vanzelf.

Ik ben namelijk niet de enige die niet inconsistent wil overkomen. Het is een eigenschap die heel veel mensen hebben, vooral omdat inconsistentie door anderen als negatief wordt gezien. Dit gaat zelfs zover dat mensen bij hun eerste besluit blijven, ook al staan ze niet helemaal (meer) achter de beslissing. Puur uit die angst om inconsistent over te komen op anderen.

Wist je trouwens dat het consistentieprincipe zó sterk is dat je de kans op resultaat kan vervijfvoudigen? Hoe dat zit? Dit vertelde dr. Robert Cialdini mij in een van zijn courses. Het verhaal gaat als volgt:

We vergaderen er flink op los. Toch blijkt dat 50 % van de vergadertijd maar effectief, boeiend en goed besteed wordt. De andere helft van de tijd is zonde van de tijd. Hoe dat komt? Omdat mensen hun afspraken niet na komen. Hierdoor blijven actiepunten tot in de eeuwigheid op de agenda terugkeren.

Totdat je aan elke aanwezige, individueel, 1 simpele vraag stelt, vlak voor het einde van de meeting: “Lukt het je om jouw actiepunt af te ronden binnen de deadline?”. Wie ‘ja’ antwoordt, committeert zich – in bijzijn van de anderen- aan het behalen van de deadline. Inderdaad: dat zorgt voor psychologische druk waardoor de kans dat de actiepunten wél worden opgepakt direct met 500% toeneemt.

Is het antwoord 'nee'? Dan kan je terplekke de deadline bijstellen om alsnog een 'ja' te krijgen.

In de praktijk

  • Heb jij een bedrijf waar mensen op afspraak komen? Zoals een restaurant, kapsalon of schoonheidssalon? En is het aantal no shows echt te hoog?

    Ik daag je uit, als je een afspraak bevestigt, zeg dan niet iets zoals: "bel alsjeblieft als je toch niet kan komen". Stel in plaats daarvan een vraag: "wil je bellen als je toch niet kan komen?". En wacht op de ‘ja’.  

    Met deze aanvliegroute daalde het aantal no shows bij een Amerikaans restaurant van 30% naar 10%.

  • Op zoek naar conversie? Bevestig de prospect/doelgroep stap voor stap dat ze de juiste keuze maken.

    De eerste stap? Dat kan een inschrijving zijn voor een nieuwsbrief, een like onder een socialmediapost of een gratis sample.

    Wedden dat mensen daarna eerder bereid om grotere stappen te zetten? Zoals de aankoop van een product of een offerteverzoek?

  • Andere invalshoek, net zo krachtig: met consistentie in marketingboodschappen creëer je een betrouwbaar en herkenbaar merkimago. Dit moedigt klanten aan om consistent te blijven in hun steun en voorkeur voor jouw merk.

En nu is het aan jou, ben jij consistent genoeg in het doorvoeren van dit principe in jouw processen? Dan volgen de resultaten gegarandeerd.

PS Vind je dit interessant? Check dan de mogelijkheden van het 12-wekelijkse-traject Beïnvloed met resultaat. Incompany én op open inschrijving. Wat jij wilt. 

Reacties
Categorieën