blog copywriting
Nicol_Tadema
blog copywriting
06/13/2023
2 min
0

Wat is The Rule of Three?

06/13/2023
2 min
0


Wat is the Rule of Three? Dat is het principe dat wat in 3-voud wordt getoond, beter wordt onthouden, aantrekkelijker wordt gevonden en een grotere impact heeft.

The Rule of Three wordt veel toegepast in communicatie waar overtuigen het doel is. Vaak heb je het niet eens door. Maar als je erop let... dan zie je dat producten regelmatig in een keuze van 3 worden aangeboden. Zoals 3 pakketten voor een product (small, medium, large). Bij een opsomming blijkt dat het gebruik van 3 bulletpoints het meest krachtig is. Ook zie je geregeld dat dingen die een rol spelen om de klant te overtuigen in een drieslag worden beschreven. Zoals de unieke kenmerken van producten of diensten óf juist problemen die een klant ervaart:

  • Is jouw website te traag? Is de SEO niet op orde? Blijft de conversie achter? 
  •  Deze tool is sneller, beter en goedkoper. 
  • Schrijf voortaan sneller, beter en krachtige teksten..

The Rule of Three is 1 van de converterende technieken die ik beschrijf in mijn boek:  101 beïnvloedingstechnieken

Waarom werkt The Rule of Three?
We verwerken informatie beter als het in drieën komt.

1️⃣ Het is beknopt, dus te overzien en beter te onthouden.
2️⃣ Het heeft ritme.
3️⃣ Het is de kleinste hoeveelheid informatie waarmee je brein een patroon kan detecteren.

3 is de magische formule in communicatie. Met The Rule of Three maak jij jouw boodschap krachtig, memorabel en impactvol.

Overeenkomst tussen Heineken, Obama en K3
Ze houden zich alle 3 aan "The Rule of Three":

🍺 Heineken - "Heerlijk Helder Heineken"🍻
🌟 Obama - "Yes we can" 🌟
🎤 K3 - Triple power! 💃💃💃

The Rule of Three in marketing
The Rule of Three wordt veel in marketing ingezet. Bij "Heerlijk Helder Heineken" dus maar wat dacht je van "Just Do It" van Nike en "Finger lickin’ good" van KFC? En zo kan ik nog wel even doorgaan:

"Even Apeldoorn bellen" - Centraal beheer
"Discover your smile"- TUI
"Max your life"- Pepsi

The Rule of Three in speeches
Ook speechschrijvers maken graag gebruik van de kracht van The Rule of Three. Zo worden in veel toespraken Rule of Three-technieken toegepast: om te overtuigen, gerust te stellen en te regeren. Zo noemde ik net al "Yes, we can" van Obama. Maar weet je nog dat Mark Rutte tijdens vrijwel elke persconferentie in Coronatijd zei: ‘afstand houden, testen bij klachten en natuurlijk handen wassen’? En laten we Julius Ceasar niet vergeten met “Veni, Vidi, Vici.”

Geen toeval
Denk je nu nog steeds dat het toeval is dat het getal 3 terugkomt in allerlei gezegden, sprookjes en verhalen? Zoals de 3 kleine biggetjes, de 3 musketiers en Goudlokje en de 3 beren? Of 3 keer is scheepsrecht, potverdriedubbeltjes en de Heilige 3-Eenheid?

____

Ik hoefde er niet 3 keer over na te denken: the Rule of Three staat op de agenda van de incompany training 'Neurocopywriting in 1 dag'.  Dé training als je met jouw team sneller, vaker en betere resultaten wil boeken:


Reacties
Categorieën