
De kracht van het woord "omdat"
Vraag je je af waarom je dit artikel over een voegwoord moet lezen? Omdat je door het slim inzetten van het 5-letterwoord jouw conversie sterk kunt beïnvloeden. Waarom je dat zou willen? Omdat je door jouw conversie te beïnvloeden optimale resultaten boekt. Waarom? Daarom.
Verandering zorgt voor onzekerheid
De aanschaf van een product of dienst gaat vaak gepaard met verandering. Mensen bieden van nature weerstand aan verandering. Waarom? Omdat er bij verandering vaak een gevoel van onzekerheid of verlies aan controle komt kijken.
Dat gevoel van onzekerheid of verlies van controle levert al snel een afwijzing op..
Download hier nu gratis het hoofdstuk 'omdat' uit De 7 magische woorden..
Dit is waarom
Zomaar iemand vertellen dat diegene in actie moet komen, is niet heel effectief. Zeker niet als om meer dan een impulsaankoop gaat:
- Kies nu een abonnement op onze sportschool.
- Maak gebruik van onze software.
- Je hebt deze auto nodig.
Maar... zodra je beschrijft wááróm iemand in actie moet komen, neemt je kans op resultaat toe. Zeker als je jouw prospect een waardevolle reden geeft om iets (anders) te doen. Iets te kopen. Ergens voor te kiezen. In actie te komen.
- Kies nu een abonnement op onze sportschool omdat de eerste maand gratis is.
- Maak gebruik van onze software omdat je daarmee jouw resultaten optimaliseert.
- Je hebt deze auto nodig omdat deze je veilig van A naar B brengt.
Alles ná omdat is vertrouwd
De exacte reden die je beschrijft ná het woord 'omdat' boeit in veel gevallen niet eens. Vaak volstaat een willekeurige onzinreden ook. Waarom? Omdat elke boodschap achter het woord omdat al snel in ons onbewuste brein als geldige reden wordt afgevinkt. Zolang we als mensen maar het gevoel krijgen dat er ‘een’ reden voor is.
Terug naar de kindertijd
Hoe kan zelfs een onzinreden voldoen? Omdat het is terug te leiden naar de kindertijd. Om precies te zijn naar de waarom-fase waar vrijwel elk 3-jarig kind doorheen gaat. Rond de leeftijd van 3 jaar nemen kinderen namelijk niet alles meer klakkeloos aan. Het resultaat: een waar vragenvuur. 'Waarom mag ik niet op het behang tekenen?'. 'Waarom mag ik niet met eten spelen?'. 'Waarom moet ik naar bed?' En uit eigen ervaring: ‘waarom mag ik geen bier drinken?’
Omdat ik het zeg
De reden dat kinderen de waarom-fase door gaan is omdat zij hun gedachten onder woorden willen brengen. Ze willen oefenen met het stellen van vragen en hun honger naar nieuwe kennis stillen.
Ook ik ben ouder van 2 kinderen die deze waarom-fase doormaakte. En ook ik beantwoordde ik zo geduldig mogelijk elke waarom-vraag van mijn zoon en dochter. Mijn antwoorden startten allemaal met: 'omdat'. Waarna ik een zo onderbouwd mogelijk antwoord trachtte te geven. Trachtte… soms was mijn antwoord op een waarom-vraag ook gewoon: “omdat ik het zeg”.
Met mijn antwoorden zorgde ik onbewust voor geconditioneerd gedrag. Dat betekent dat het kinderbrein zo wordt gecodeerd dat we verwachten dat er na het woord 'omdat' een betrouwbaar antwoord komt. Ook als het een onzinreden is. Daarbij willen we als mensen graag het gevoel hebben dat we dingen begrijpen. Dat gevoel van begrip weegt vele malen zwaarder dan het daadwerkelijke begrijpen van de reden.
Assist van Messi
Onzinredenen werken dus ook ná 'omdat'. Mag je dan voortaan onzinredenen bedenken om te geven na 'omdat' om de ander mee te krijgen?
Nee. Onzin verkopen doe je maar in een donker steegje in een of andere achterbuurt. Maar het feit dát de reden na ' omdat' al direct zorgt voor een positieve mindset is natuurlijk een geweldig wetenschap. Zie het als een grandioze assist van Lionel Messi. Als overtuigende partij hoef je de bal alleen nog maar in de lege goal van de tegenstander te schieten om te scoren met dit magische woord.
Verdubbelaar
De conversiekracht van 'omdat' is groot. Hoe kun je die kracht optimaal benutten? Zet deze 2 verdubbelaars aan.
Geef geen onzinreden maar speel feilloos in op de drijfveren, beweegredenen, gedachten van jouw beoogde doelgroep. Hiervoor beantwoord je de waarom-vraag die in het hoofd van de lezer speelt. Dus waarom kiest de doelgroep voor jouw product of dienst? Omdat….
- Je kiest voor onze groene stroom omdat je wil bijdragen aan een beter milieu.
- Laat een dakkapel plaatsen omdat je meer ruimte en licht in jouw huis wenst.
- Meld je aan voor deze training omdat jij nog beter in jouw vak wil worden.
2. Zet 'jij', 'je' of 'jouw' in direct na 'omdat'. jij/jou. Dit maakt de reden die je geeft direct persoonlijk. Zo vergroot je jouw conversiekracht.
Wist je dat 'omdat' een van de 7 magische woorden is? Zodra je de andere 6 magische woorden wil ontdekken, check het boek 7 magische woorden.